قائم مقام وزیر بازرگانی: ثبت سفارش واردات خودرو متوقف نشده است

وزارت صنایع هنوز فهرست کالاهای غیر کیفی را اعلام نکرده است

گروه بازرگانی- قائم‌مقام وزیر بازرگانی با انتقاد از اینکه وزارت صنایع و معادن تاکنون لیست کالاهای غیرکیفی خود را برای مدیریت موثر واردات به این وزارتخانه اعلام نکرده است، گفت: ثبت سفارش کالاهای صنعتی همچنان براساس استانداردهای قبلی انجام می‌شود. موحدی همچنین شایعه توقف ثبت سفارش خودرو را رد کرد و افزود: ‌وزارت بازرگانی براساس تکالیف قانونی وظایف محوله را انجام می‌دهد و هیچ دستوری مبنی برعدم ثبت سفارش خودرو به زیرمجموعه‌های خود نداده است.

مسعود موحدی در پاسخ به این پرسش که آیا تاخیر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی برای اعلام لیست کالاهای غیرکیفی وزارت صنایع مشکلی در روند ثبت سفارش ایجاد نمی‌کند، گفت: هیچ کاری متوقف نشده است، اما به طور حتم با اعلام لیست جدید از سوی وزارت صنایع مقررات تغییر می‌کند.

معاون امور بین‌الملل وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با «ایرنا» تاکید کرد:‌ ‌با اعلام لیست جدید از سوی وزارت صنایع و معادن،‌ ‌بازرگانان ملزم به رعایت استانداردهای جدید در واردات هستند.

بنابر این گزارش، دو هفته پیش وزیر صنایع و معادن در نمایشگاه قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات وابسته از ممانعت این وزارتخانه برای واردات کالاهای غیرکیفی در حوزه صنعت خبر داده بود.

موحدی گفت که در جلسات متعدد درباره اعلام سریع تر اقلام غیرکیفی به وزارت صنایع یادآوری شده اما براساس اظهارات مدیران سازمان استاندارد این موضوع امری زمان‌بر است.

وی تاکید کرد ‌که براساس وعده مسوولان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی قرار بود تا پایان آبان ماه نخستین لیست کالاهای غیرکیفی از سوی وزارت صنایع و معادن اعلام شود، اما این اتفاق نیفتاده است.

موحدی ادامه داد: در زمان حاضر ثبت سفارش واردات خودرو همچون گذشته انجام می‌شود، اما باید توجه داشت که مقوله ثبت سفارش خودرو به دو صورت اعمال می‌شود،‌ بخشی برعهده وزارت بازرگانی است و بخش دیگر مربوط به اعلام لیست خودروهای وارداتی است که توسط وزارت صنایع و معادن انجام می‌شود.

موحدی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیت لیست وزارت صنایع درباره واردات خودرو منجر به ایجاد نوعی مجوز فروشی در بازار نمی‌شود، گفت: البته نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد، اما امید می‌رود وزارت صنایع هرچه زودتر لیست کامل خودروهای مجاز خود را برای ثبت سفارش واردات خودرو به سازمان توسعه تجارت اعلام کند.

وی تاکید کرد: ‌موضوع اعلام لیست و ثبت سفارش دو مقوله جداگانه است و هم اکنون ثبت سفارش خودرو برای تمام خودروهایی که وزارت صنایع اعلام کرده انجام می‌شود.

و اما دیگر معاون وزیر بازرگانی نیز گفت: نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط باید کالاهای تاثیر‌پذیر از آزاد‌سازی قیمت حامل‌های انرژی را برای تعیین سود ویژه بازرگانی اعلام کنند.

محمود دودانگه تصریح کرد: نهادها و سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی و رصد کالاهای انرژی‌بر و تاثیر‌پذیر از هدفمند‌سازی یارانه‌ها‌، آنها را به وزارت بازرگانی اعلام کنند تا پس از تایید در کارگروه طرح تحول و تصویب در کمیسیون ماده یک‌، اقدامات لازم برای اخذ سود ویژه بازرگانی صورت گیرد.

دودانگه با اشاره به نزدیک شدن به اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها‌ ادامه داد: برای کنترل بازار و حمایت از تمامی بخش‌ها در زمان اجرای قانون هدفمند‌سازی، بسته‌های سیاستی و حمایتی تدوین شده است که حمایت از تولیدات داخلی یکی از آن موارد است.

وی‌ اخذ سود ویژه بازرگانی را یکی از اقدامات بازرگانی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانست و خاطرنشان کرد: پس از هدفمند‌سازی یارانه‌ها‌، قیمت کالاهای انرژی‌بر افزایش خواهد داشت که با توجه به ثابت ماندن قیمت کالاهای مشابه وارداتی‌، با تعیین سود ویژه بازرگانی برای این کالاها می‌توان قدرت رقابت‌پذیری تولیدات داخلی را در مقابل کالاهای خارجی حفظ کرد.