الزامی شدن ایران کد برای واردات کالا

گروه بازرگانی - بنا به دستور وزیر بازرگانی کلیه تجار و واردکنندگان و متقاضیان ثبت سفارش از امروز- یکم دی‌ماه- باید واردات کالاهای خود را بر اساس ایران کد انجام دهند. احمد غلامزاده، مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) روز گذشته در جمع خبرنگاران از دستورالعمل ابلاغی وزیر بازرگانی مبنی بر الزام شناسه ایران‌کد در بخش واردات و ثبت سفارش کالا خبر داد.

به گفته وی، براساس آخرین آمار تا کنون ۴ هزار و ۶۲۶ بازرگان ثبت سفارش ۸۲ هزار و ۲۰۸ قلم کالای خود را با کد ملی انجام داده‌اند.

مدیرعامل مرکز شماره‌گذاری کالا و خدمات با ناچیز خواندن این حجم از کار پیوستن به ایران کد، عنوان کرد: ثبت سفارش ۸۲ هزار قلم کالا طی ۲ سال برای ایران کد این نگرانی را به وجود می‌آورد که در زمینه واردات تاثیرات خوبی نداشته باشد.

وی دریافت ایران کد در گروه کالایی مواد غذایی را ۱۰هزار و ۶۰۰ قلم و در حوزه دارو و بهداشت ۱۰ هزار و ۲۷۱ قلم کالا عنوان کرد.

غلامزاده به دستور جدید وزیر بازرگانی و ابلاغ جدول زمانبندی ایران کد برای واردات اشاره کرد و گفت: با توجه به جدول زمانبندی ابلاغی در واردات تقریبا ثبت سفارش تمام گروه‌های کالایی مهم باید با ایران کد صورت گیرد و در این راستا پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار کد ملی کالای جدید طی ۹ ماه به این فرآیند وارد شود.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه دریافت ایران کد برای کالاهای تولید داخل الزام قانونی دارد، توضیح داد: از امروز کالاهای صنعتی و معدنی اعم از تراکتور، وسایل نقلیه موتوری، خودرو سواری، ناوگان حمل کالا، سرب، مصنوعات سربی، روی و مصنوعات از روی و قلع باید برای ثبت سفارش ایران کد دریافت کنند.

به گفته غلامزاده در بهمن‌ماه امسال نیز کالاهایی چون ابریشم، پنبه، پشم، و انواع نخ، فرش، انواع پارچه و مس شامل دریافت ایران کد خواهند شد.

وی به تاثیر دستورالعمل اخیر وزیر بازرگانی بر تجارت کشور اشاره کرد و گفت: این دستورالعمل شفاف شدن فرآیند ورود کالا به کشور، جلوگیری از قاچاق کالا، کمک به تنظیم بازار را به دنبال خواهد داشت همچنین ابزار لازم برای مدیریت واردات از نظر کمی و کیفی را در اختیار برنامه‌ریزان قرار خواهد داد و از سوی دیگر سایر قابلیت‌های ایران کد مانند برچسب رهگیری نیز در این بستر قابل اجرا خواهد بود.

غلامزاده در پاسخ به برخی انتقادات مطرح شده درباره ورود ایران کد به فرآیند ثبت سفارش تصریح کرد: ورود ایران کد به این عرصه نه تنها امور را پیچیده یا زمانبر نخواهد کرد بلکه برعکس باعث روان شدن، تسریع و جلوگیری از دوباره کاری‌های اداری خواهد شد.