ناسازگاری هدفمندی یارانه‌ها با تحمیل قیمت‌ها

دیدار نخست وزیر اقلیم کردستان با رییس اتاق ایران

گروه بازرگانی: رییس اتاق بازرگانی ایران معتقد است که واقعی سازی قیمت‌ها با تحمیل قیمت‌ها سازگاری ندارد و همچنان که در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تاکید شده است فضای اقتصاد کشور باید به سمت رقابتی شدن حرکت کند. محمد نهاوندیان در حاشیه نشست خبری جشن ۱۲۷ سالگی اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه در بازار رقابتی قیمت واقعی تعیین می‌شود، افزود:‌ قیمت‌گذاری کالاها و خدمات از سوی دولت محدود به شرایط خاص و استثنایی است و مسوولان دستگاه‌های دولتی هم گفته‌اند تدابیری که اتخاذ شده است کاملا موقت و برای جلوگیری از رخ دادن شرایط ویژه بوده است.

رییس اتاق ایران در ادامه در پاسخ به این سوال «ایسنا» که آیا این نظارت موقت موجب نخواهد شد که پس از اتمام این دوره به دلیل جبران هزینه‌های دوران نظارت با شوک قیمتی مواجه شویم؟ اظهار کرد:‌ما هیچ وقت بازار بدون انجام وظیفه نظارتی دولت را نخواهیم داشت، اما دستیابی به قیمت‌های عادی لزوما از مسیر تعیین قیمت توسط دولت ممکن نمی‌شود و گاهی با تکیه بر بازار رقابتی به این قیمت‌ها می‌توان دست یافت.

نهاوندیان اظهار امیدواری کرد که به تدریج اعمال دخالت از سوی دستگاه‌های دولتی کمتر شود و شرایط واقعی بازار را به رقابت برساند.

وی در همین مورد متذکر شد: اگر ما اقدامات جبرانی را انجام دهیم می‌توانیم جلوی شوک‌های قیمتی را بگیریم. به ویژه در مورد کالاهای صادراتی و بازارهای صادراتی خود ما حتما بسته‌ حمایتی مناسب و اقدام به موقع را باید داشته باشیم تا صادرکنندگان ما تحت فشار افزایش هزینه‌ها با ادامه حضور در بازارهای صادراتی با مشکل مواجه نشوند.

به گفته نهاوندیان، واریز وجه به حساب‌ها به مدیریت جو روانی جامعه کمک کرد و در ادامه مسیر نیز نیاز است که در بخش تولید و صنعت و کشاورزی پیش از آنکه فشاری بر این بخش تحمیل شود اطمینان از جبران این هزینه‌ها وجود داشته باشد تا افزایش قیمت نهاده‌ها موجب افزایش قیمت محصولات داخلی نشود.

به گفته رییس اتاق ایران در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مصوب شده که ۳۰ درصد عواید حاصل از اجرای این طرح به بخش تولید اختصاص یابد که این میزان تقریبا معادل با سهم بخش تولید از انرژی کشور است.

نهاوندیان با اشاره به دوره اجرایی برنامه هدفمندکردن یارانه‌ها طی ۵سال، گفت: زمان کافی وجود دارد که طرح را به‌طور کامل اجرا کنیم بدون آنکه تولیدکننده ایرانی در شرایط نابرابر رقابتی با سایر کشورها قرار بگیرد.

وی در پایان گفت: در مورد کالاهای صادراتی، نیازمند بسته حمایتی و اقدام به‌موقع هستیم که صادرکنندگان تحت فشار افزایش هزینه‌ها از ادامه حضور در بازار جهانی محروم نشوند.

بحث گرم تجارت و سرمایه گذاری در روز برفی

از سویی دیگر، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به همراه وزیر سرمایه‌گذاری و جمعی از تجار و بازرگانان این اقلیم در روزی که نخستین برف زمستانی شمال پایتخت را پوشانده بود، با روسای اتاق ایران و تهران دیدار کردند. برهم صالح خواستار رسیدن حجم مبادلات تجاری دوطرف به ۱۲میلیارد دلار شد و گفت: باتوجه به شرایط کنونی باید به قوانین بین‌المللی پابند باشیم؛ اگرچه مرز بین ما سیاسی است، ولی نمی‌تواند مانع از توسعه روابط تجاری دوطرف بشود.

به گفته وی اگر موافقت‌نامه‌های بین‌المللی بین کشورهای اسلامی صورت نگیرد، نمی‌توانند در جهت منافع خود قدم بردارند.

وی اعلام کرد: تاکنون ۴۸ پروتکل همکاری بین عراق و ترکیه، و ۵۱پروتکل بین عراق و سوریه بسته شده و در آینده نزدیک نیز موافقت‌نامه‌های زیادی بین عراق با اردن و لبنان امضا می‌شود که تحول اقتصادی بزرگی را تشکیل می‌دهد.

برهم صالح با تاکید بر این‌که «سیاست، مانع توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر نیست»، اظهار کرد: پروژه‌های تولیدی و صنعتی فراوانی داریم که نیاز به موافقت حکومت مرکزی دارند و در آینده نزدیک امیدواریم موافقت‌نامه‌های زیادی بین ایران و دولت مرکزی عراق امضا شود. وی دولت خود را جزئی از خاورمیانه صلح‌طلب خواند و گفت: هر دو به قوانین و نظرات یکدیگر احترام می‌گذاریم و اولین زمینه برای گسترش مناسبات تجاری، تأمین سوخت است که جو مسالمت‌آمیزی در مورد آن وجود دارد.

رییس اتاق ایران نیز در این دیدارگفت: رشد اقتصادی عراق و کردستان را رشد خود می‌دانیم.

محمد نهاوندیان با بیان اینکه «اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، بی‌اغراق مهم‌ترین اتاق مشترک ایران با کشورهای دیگر است»، اصرار به «یحیی آل‌اسحاق» برای پذیرفتن مسوولیت این اتاق را بهترین نشانه برای نشان دادن اهمیت عراق و اتاق ایران و عراق عنوان کرد و افزود: دکترآل‌اسحاق، رییس اتاق تهران است که بزرگ‌ترین اتاق شهرستان‌ها محسوب می‌شود و هم‌چنین وی مدت زیادی مسوولیت وزارت‌بازرگانی را برعهده داشته است و هم‌اینک رییس اتاق مشترک ایران و عراق است.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی ۱۳سال قبل در تهران، خاطرنشان کرد: «یکی از مصوبه‌های این اجلاس، تشکیل بازار مشترک اسلامی بود؛ براساس آن مطالعه‌ای انجام دادیم و مدل اقتصادی بر روی آمار تجارت بین کشورهای اسلامی به کار بردیم که ثابت کرد، تجارت درون کشورهای اسلامی صددرصد می‌تواند افزایش یابد.» نهاوندیان مشکلات عدم تحقق این افزایش تجارت را موانع سیاسی، مقررات و تشریفات بوروکراتیک خواند و تصریح کرد: بین ایران و عراق مانع سیاسی وجود ندارد؛ باید اقدام کنیم تا موانع بوروکراسی برطرف شود.

رییس اتاق ایران در عین حال اذعان کرد: اما نباید فقط به‌دنبال تجارت باشیم، بلکه باید به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک نیز باشیم؛ چراکه همکاری درازمدت را تضمین می‌کند. وی با استقبال از ایجاد دو منطقه تجاری بین ایران و عراق، همکاری گمرک‌های دوطرف را ضروری خواند و قول داد که در این‌باره و برای همکاری بیشتر، با وزیر اقتصاد و گمرک مذاکره خواهد کرد.