دولت تا کی جلوی افزایش قیمت‌ها را می‌گیرد؟

گروه بازرگانی- آثار هدفمند‌سازی یارانه‌ها در نشست کمیسیون تشکل‌های اتاق ایران بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، عباس وطن‌پرور، عضو کمیسیون صنعت اتاق ایران و مشاور سندیکای لوله و پروفیل در این نشست با اشاره به شیب تند اجرای قانون توسط دولت، گفت: کاری که دولت در عرض ۵سال و با شیب ملایم باید انجام می‌داد، در زمان کوتاه‌تر و با شیب بیشتر انجام داد که صدمات و آثار آن را مردم باید تحمل کنند. وی با انتقاد از عدم شفافیت این قانون، یادآور شد: واحدهای صنعتی و تولیدی در این روند گرفتار شده‌اند، به‌گونه‌ای که برخی مجبور به تعطیل کردن کار خود شده‌اند.

به اعتقاد وطن‌پرور تبلیغات غلط به رکود اقتصاد داخلی دامن زده است، به‌طوری‌که نمایندگان واحدهای تولیدی از خرید امساک می‌کنند، چرا که براساس تبلیغات منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

وی یادآور شد: دولت با ارائه یک سری تسهیلات، فشار را از دوش خود به دوش تولیدکنندگان می‌اندازد و برای خود به این ترتیب زمان می‌خرد.

این عضو کمیسیون تشکل‌ها همچنین تصریح کرد: دولت طی دو مرحله گذشته، ۴۰هزار میلیارد تومان به صورت نقدی به حساب مردم واریز کرده است، ولی طبق اخبار برخی مردم از پرداخت فیش گاز ممانعت کرده‌اند و دولت نتوانسته به ارقام مورد نظر خود دست یابد.

وطن‌پرور با بیان این‌که «واحدهای صنعتی به‌طور فاحشی دچار افزایش قیمت‌ شده‌اند»، خاطرنشان کرد: هیچ‌کس نمی‌داند ممانعت دولت از افزایش قیمت‌ها تا کی ادامه خواهد داشت، در عین حال با کاهش ۲درصدی نرخ سود، منابع بانک‌ها در حال خارج شدن است.

وی یادآور شد که وظیفه اتاق انعکاس مسائل و مشکلات به دولتمردان است تا در آینده ناهنجاری‌ها گریبان ملت را نگیرد.

کامران وکیل، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی نیز با پیش‌بینی افزایش ارزش ۳۰ تا ۴۰درصدی محصولات معدنی، گفت: هدفمندی یارانه‌ها و جلوگیری از هدر رفتن منابع ملی قابل تقدیر است، اما مساله اصلی چگونگی اجرای آن است.

وکیل تصریح کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی به انرژی و منابع انرژی ارزان عادت کرده‌اند و با هدفمندسازی یارانه‌ها راهی جز تعطیلی ندارند.وی درک ضرورت و مشکلات بنگاه‌ها توسط دولت، به روز کردن تجهیزات تولید، اختصاص وام‌های کم بهره به بنگاه‌های تولیدی و کاهش ایام تعطیلی را از راهکارهای موثر در اجرای موفق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها عنوان کرد.در ادامه حسین طوسی، رییس انجمن تولیدکنندگان در و پنجره‌های یو پی وی سی، کاهش مصرف در بخش‌های مختلف را موضوع اصلی در هدفمندکردن یارانه‌ها ارزیابی کرد.او گفت: بیش از یک سال است در تامین ماده اولیه یو پی‌وی‌سی خود دچار مشکل شده‌ایم و به شدت با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم که در این میان واسطه‌گری هم زیاد شده است.طوسی بازار اصلی تهیه مواد اولیه یو پی وی سی را در دست واسطه‌گران دانست و افزود: اکنون وزارت صنایع با بخشنامه ما را محدود و ارزش افزوده و سود خود را ۳درصد اعلام کرده است تا بورس مواد اولیه را به آنها بدهد.

وی این روند را باعث حذف بسیاری از شرکت‌ها از بورس اعلام کرد و عایق‌بندی ساختمان‌ها را راهکار اصلی کاهش مصرف انرژی خواند. اماحبیب‌ا...‌ انصاری، دیگر عضو کمیسیون تشکل‌های اتاق ایران معتقد است: توفیق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در گرو رشد و توسعه کشور است و باید صنعت در بستر اجرای قانون فزاینده‌تر از گذشته رشد کند.انصاری نادیده گرفتن صنعت در اجرای این قانون را باعث بروز تعارض در اجرای آن ارزیابی کرد و گفت: کلیدی‌ترین موضوع باتوجه به تحریم‌ها و اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، تعیین قیمت محصولات است؛ افزایش قیمت انرژی هم در قیمت تمام شده بسیار موثر بوده است که نمی‌توان بدون نادیده گرفتن این عوامل از افزایش قیمت تمام شده جلوگیری کرد.افزایش قیمت‌های جهانی هم عامل مهم دیگری است که بنا به گفته انصاری مجموعه این عوامل باعث شده‌اند تا تولیدکنندگان با حداقل سود به روند تولید ادامه دهند.

آناهیتا میرستاری، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به تاثیرات هدفمندکردن یارانه‌ها روی این صنعت، توضیح داد: ۷۲درصد افزایش قیمت محصولات این صنعت مربوط به تعرفه واردات مواد اولیه است تا جایی که ۶۰درصد افزایش مربوط به تعرفه mdf است.به اعتقاد وی، تمامی عوامل افزایش قیمت تمام شده باعث شده است تا تولیدکنندگان داخلی در بازار رقابت جهانی با وجود برخورداری از کیفیت مناسب، به علت بالا بودن قیمت محصولاتشان از صحنه رقابت و صادرات دور شوند و در عین حال از تعداد تولیدکنندگان مبلمان داخلی نیز کاسته شود.محمد پارسا، رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق نیز یادآور شد: از سال۸۲ به علت اشتباه جلوی رشد منطقی قیمت‌ها گرفته شد؛ ضمن اینکه نرخ ارز مطابق با رشد قیمت‌ها تعدیل نشد. پارسا هدفمندی یارانه‌ها را اولین پله رشد و ترقی کشور خواند که موجب اشتغالزایی و اختصاص درست بودجه‌ها به بخش‌های اقتصادی می‌شود.در ادامه نشست علی شمس‌اردکانی، رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران با توجه به تعطیلات زیاد کشوری یادآور شد: ایجاد هر شغل در ایران هزینه بالایی دارد، بنا‌بر‌این باید مشاغلی ایجاد شود که بازده خوبی داشته باشند.به گفته اردکانی، سالانه باید ۱۴۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود تا ۵ /۱ میلیون فرصت شغلی به وجود آید.