گل‌های صادراتی در دستان دوره‌گرد‌ها!

گروه بازرگانی- هر شاخه گل بریده در دست دوره‌گرد‌های خیابانی، از «ورشکستگی تولیدکنندگان گل» خبر می‌دهد. چنین روایتی به گفته رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران، از پژمردگی صنعت گل و گیاه در کشور حکایت می‌کند: «بسیاری از تولیدکنندگان از روی ناچاری و برای اینکه مقداری از هزینه خود را تامین کنند مجبورند شاخه‌های گل را با قیمت بسیار پایین در اختیار دوره‌گرد‌ها قرار دهند».غلامحسین سلطان‌محمدی می‌گوید: از ۲میلیارد و ۳۰۰‌میلیون شاخه گل تولید شده در سال ۸۵ تنها ۱۰‌میلیون شاخه گل صادر شده است. او در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد:‌ روزانه حدود ۶ تا ۷‌میلیون شاخه گل وارد بازار گل می‌شود که متاسفانه تنها ۵۰‌درصد از این مقدار به فروش می‌رسد و به‌رغم اینکه به نظر می‌رسد فصل بهار برای تولیدکنندگان گل و گیاه سود سرشاری دارد‌، ولی آنها متحمل خسارات زیادی می‌شوند.

سلطان‌محمدی واردات بی‌رویه پیاز و قلمه گل و گیاه از کشورهای اروپایی را از مهم‌ترین مشکلات تولیدکننده‌ها دانست و اظهار داشت: متاسفانه عده‌ای از افراد که هیچ نقشی در این صنف نداشته و کانال مشخصی هم برای واردات ندارند، از دولت مجوز دریافت کرده و بیش از نیاز کشور اقدام به واردات پیاز و قلمه می‌کنند که با توجه به مصرف پایین گل در کشور این اقدام آنها منجر به تولید بیش از نیاز و در نتیجه متضرر‌شدن تولیدکننده‌ها می‌شود. وی خاطرنشان کرد: واردکننده‌ها پیاز و قلمه‌های گل را با قیمت بسیار بالا و به صورت شرایطی در اختیار تولیدکننده‌ها قرار می‌دهند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندها و در نتیجه دولت به وجود می‌آورد.

رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران با یادآوری اینکه تاکنون بارها از وزارت جهاد کشاورزی خواسته شده برای دادن مجوز حداقل، اطلاعاتی در زمینه نیاز کشور و وضعیت مصرف گل از اتحادیه‌ها دریافت کنند ادامه داد: علاوه بر واردات بیش از نیاز پیاز و قلمه، ضعیف بودن صادرات گل نیز باعث شده همواره در این فصل با مازاد تولید و خسارات تولیدکنندگان مواجه شویم. وی با اشاره به اینکه تولیدات ما تنها به کشور روسیه و مقداری هم به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، تصریح کرد: برای بالا بردن میزان صادرات گل و گیاه کشور باید تعدادی از تولیدکننده‌ها به کشورهایی که در تولید این محصولات حرفی برای گفتن دارند، رفته و با نحوه بسته‌بندی و سلیقه بازار و کمبود آنها برای صادرات آشنا شوند.

رییس اتحادیه گل و گیاه استان تهران فراهم کردن شرایط برای قوی‌ترکردن صادرات گل و گیاه، کمک به تولیدکننده‌ها برای جمع‌آوری گلخانه‌های سنتی و احداث گلخانه‌های مدرن، کنترل و‌اردات و احداث فروشگاه‌های عرضه مستقیم را از بهترین روش‌ها برای بهبود وضعیت تولیدکننده‌های این صنف عنوان کرد.