ساراتوفی‌ها با چهره‌های تازه به اتاق ایران آمدند

گروه بازرگانی- سال گذشته، در چنین ایامی اجلاس اتاق‌های مشترک حوزه دریای خزر در مشهد برگزار شد. در آن اجلاس هیاتی تجاری از استان ساراتوف روسیه نیز حضور داشت و در مدت برپایی همایش از منطقه آزاد سرخس بازدید و تفاهم‌نامه‌هایی نیز با طرف‌های ایرانی امضا کردند. در این هفته و پس از گذشت حدود یک سال، بار دیگر این هیات روسی، راهی مشهد و سپس تهران شد تا پیگیر قراردادها و توافقات سال گذشته شود. هیات ساراتوفی این بار با چهره‌های تازه و متفاوت به ایران آمده بودند. اما در دیدار با هیات‌رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه با همان چهره‌های ثابت اجلاس سال گذشته روبه‌رو شدند.

شاهرخ ظهیری، نایب‌رییس اتاق مشترک ایران و روسیه در این دیدار گفت: اتاق ایران و روسیه یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین اتاق‌ها است.

او افزود: در اجلاس سال گذشته اتاق‌های مشترک حوزه دریای خزر، توافقات و تصمیماتی گرفته شد که گزارش مفصل آن در اجلاس ساراتوف که نیمه اول خردادماه برگزار می‌شود به اطلاع کلیه اعضا می‌رسد.

عبدالرضا رضایی هنجی، مدیرکل سازمان‌های تخصصی و مجامع بین‌المللی اتاق ایران نیز در این نشست به حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: در سال ۸۴، ارزش صادرات ایران به روسیه ۱۸۳میلیون دلار و حجم واردات از این کشور یک میلیارد و ۷میلیون دلار بود. هنجنی، همچنین در ادامه گفت: هر چند که تراز تجاری بین دو کشور متعادل شده اما از کاهش واردات ایران از روسیه به هیچ عنوان خشنود نیستیم.

وی تاکیدکرد: باید آمار واردات ایران از روسیه را افزایش دهیم.

این مقام اتاق ایران در این نشست تنها آمار ۹ ماه نخست سال ۸۵ را برای ارائه در اختیار داشت، بنابراین یادآوری کرد: در ۹ ماه نخست سال ۸۵، میزان صادرات به روسیه ۲۰۲میلیون دلار و واردات از روسیه به ایران ۴۸۰میلیون دلار برآورد شده است. هنجنی همچنین در ادامه کالاهای عمده صادراتی ایران به روسیه را شامل کشمش، پسته و خرما عنوان کرد. کالاها و محصولاتی که تولید و صادرات آن در اختیار اسدا... عسگر اولادی، رییس اتاق مشترک ایران و روسیه و تعدادی دیگر از تاجران کشور است.

الکساندر بابیجف، معاون استاندار استان ساراتوف روسیه نیز ضمن امیدواری از ادامه مذاکرات با اعضای اتاق و تجار ایرانی در شهر ساراتوف گفت: ‌از طرف استانداری ساراتوف امکاناتی برای سازماندهی مذاکرات و انعقاد قرارداد بین دو طرف در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که روابط با ایران برای روسیه بسیار مهم است و به نفع طرفین خواهد بود که سرعت گسترش همکاری‌ها را کم نکنیم.