جشنواره قالی‌های نفیس زیر سیاه چادرها

گروه بازرگانی - شرکت بین‌المللی جشنواره قالی‌های نفیس برای سومین بار جشنواره سراسری فرش‌های نفیس و دست‌بافته‌های عشایری ایران را به مدت ده روز در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی، تاریخی سعدآباد برگزار می‌کند تا به گفته رضا حاصلی، عضو هیات داوران این جشنواره از طراحان و بافندگان عشایری که او از آنها با نام سربازان گمنام کشور یاد می‌کند، تقدیر شود.

سعید محمدزاد اکبری، دبیر این جشنواره در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به حضور ۳۰ استاد صاحب‌نام کشور از شهرهای تبریز، اصفهان، نایین و قم در این جشنواره اشاره کرد و افزود: سومین جشنواره قالی‌های نفیس ایران که از تاریخ ۵ تا ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود، نسبت به جشنواره قبل شاهد رشد ۷۰درصدی است. وی در عین حال تصریح کرد: در بخش عشایری بیش از ۳۰تولیدکننده، آثار خود را به نمایش می‌گذارند.

دبیر این جشنواره اظهار کرد: در سومین جشنواره قالی‌های نفیس ۱۲۰قالی و تابلو فروش نفیس هنرمندان در معرض دید قرار خواهد گرفت. وی افزود: همزمان با این جشنواره آثار و دست‌بافته‌های هنرمندان عشایری کشور نیز برگزار خواهد شد که در این بخش بیش از ۵هزار انواع گلیم، جاجیم، گبه، قالی، قالیچه، خرجین، سیاه‌چادر، زیلو، پشتی و دیگر دست‌بافت‌های ایلات مختلف کشورمان عرضه می‌شود.

اکبری در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد»، مبنی‌بر بین‌المللی نبودن این جشنواره تاکید کرد: در صدد انجام این کار به صورت گسترده و بین‌المللی هستیم و به همین خاطر با تمامی سفارتخانه‌های کشورمان رایزانی کرده‌ایم که حتما از این جشنواره بازدید کنند.

اکبری اجرای برنامه‌های جنبی این جشنواره از جمله نمایش زنده بافت فرش توسط عشایر، اجرای موسیقی سنتی عشایری، پخت نان و برپا کردن سیاه‌چادر و سفید چادر را تمهیدی برای جذب مخاطبان و بازدیدکنندگان به این جشنواره می‌داند.

در ادامه رضا حاصلی، عضو هیات‌داوران سومین جشنواره قالی‌های نفیس ایران از فراز و نشیب‌های فرش دستباف در دوران‌های مختلف به خصوص بعد از انقلاب سخن گفت: «بعد از انقلاب به دلیل سوء مدیریت به ارزش مصرفی و صادراتی فرش دستباف لطمه خورد و به پیکره تولید این کالا آسیب‌ها وارد شد.»

به اعتقاد وی باید بیشتر از گذشته با نگاهی شگرف مدیریت این بخش از اقتصاد کشورمان را بهبود بخشیم، تا بیش از این بازار را به رقبا نسپریم.