همایش «بازار مشترک اسلامی» دیروز در سالن اجتماعات دانشکده علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان با هدف بررسی راهکارهای ایجاد بازار مشترک اسلامی بین کشورهای اسلامی و با حضور حدود ۲۰۰نفر از صاحبنظران علم اقتصاد کشور و دانشجویان این دانشکده برگزار شد. عضو هیات رییسه و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این همایش نقش اصفهان‌ به ‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان‌اسلام در ایجاد بازار مشترک اسلامی را مهم ارزیابی کرد و افزود: رهبران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی نگران دغدغه‌های موجود در ایجاد بازار هستند و از این رو ما باید به‌دنبال اعتماد بخشی برای آنان باشیم تا بتوان به این اهداف دست یافت.

جهانبخش محبی‌نیا، تاکید کرد: باید به نابسامانی‌های اقتصادی کشورهای اسلامی در جهان اسلام خاتمه داد و این کار از طریق رایزنی با مسوولان و سران کشورهای اسلامی و فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر است.

وی ایجاد منطقه تجارت آزاد، اتحادیه گمرکی و تلاش برای پول واحد کشورهای اسلامی را از راهکارهای ایجاد بازار مشترک نام برد.

وی تصریح کرد: ما باید تکلیف خودمان را با سازمان تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول مشخص کنیم و نمی‌توانیم جدای از دنیای اقتصاد زندگی کنیم.

به گفته محبی‌نیا، باید به دنبال وزن بیشتری در سازمان‌های اقتصادی و پولی دنیا باشیم تا بتوانیم به سهم واقعی خودمان در اقتصاد دنیا دست یابیم.

همچنین دکتر «صادق بختیاری» دبیر علمی این همایش گفت: این همایش از سلسله همایش‌های بین‌المللی «نقش اصفهان در توسعه علوم، فرهنگ و تمدن اسلامی» است.