گروه بازرگانی- شماره ۳۷۸ نشریه گمرک ایران منتشر شد.

در این شماره گفت‌وگوهایی با رییس سازمان توسعه تجارت و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی منتشر شده که جای تامل دارد. دکتر مهدی غضنفری گفته است: «سازمان توسعه تجارت به سمتی حرکت می‌کند که در آینده موضوع منع صادرات را نداشته باشیم، بلکه بازار از طریق واردات تنظیم شود و صادرکنندگان که با زحمت فراوان موفق به بازاریابی می‌شوند، بتوانند مشتریان خود را حفظ کنند».

او ادامه داده است: «در حوزه کنترل کیفیت کالاهای صادراتی نیز طرح خوبی را آماده کرده‌ایم و امیدواریم با حضور دستگاه‌هایی چون گمرک، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارتخانه‌های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی این طرح به زودی به امضای وزرای بازرگانی و صنایع و معادن برسد و آن را ابلاغ کنیم. براساس این طرح صدور کالاهای غیر کیفی و یا دارای کیفیت پایین به خارج از کشور ممنوع می‌شود».

اما از سوی دیگر رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا کشورمان توان تولید آب میوه با کیفیت مشابه محصولات وارداتی را دارد؟ گفته است: «محصولات مشابه خوبی به ویژه در استان خراسان رضوی تولید می‌شود. البته در بحث آب میوه و تولید آن هنوز به پای برخی از محصولات خارجی نرسیده‌ایم. من این تذکر را به دوستان صنایع غذایی در استان خراسان رضوی داده‌ام. در آذربایجان و استان‌هایی که آب میوه و کنسانتره آب میوه تولید می‌کنند، تولیدات بسیار مطلوبی داریم که بخشی از آن هم صادر می‌شود». مهندس سید جاسم ساعدی تصریح کرده است: «اما در مجموع زنگ خطر برای صنایع غذایی کشورمان به صدا درآمده است و اگر کیفیت را بالا نبرند و صنعت بسته‌بندی تقویت نشود، با مشکل مواجه می‌شویم، به خصوص اگر وارد سازمان تجارت جهانی شویم که در آن شرایط تعرفه‌ای نیز برای کالایی که مصرف آن مجاز است وجود نخواهد داشت. در هر صورت وظیفه ما حمایت از تولیدات داخلی است حتی وقتی که بحث تعرفه هم مطرح می‌شود». او ادامه می‌دهد: «در کمیسیون کشاورزی مجلس به این نتیجه رسیدیم که تعرفه محصولات کشاورزی فصلی باشد، یعنی فقط در زمان برداشت محصول تعرفه‌ها بالا برود و در مواقع دیگر سال به فکر منافع مصرف‌کننده باشیم».