شرکت نفتی توتال فرانسه متهم شد برای دستیابی به یک پروژه در پارس‌جنوبی ۸۲‌میلیون دلار به یک واسطه نفتی رشوه داده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فایننشال تایمز، دادگاهی در پاریس در حال بررسی اتهام وارده بر شرکت فرانسوی توتال مبنی بر پرداخت رشوه برای دستیابی به یک قرارداد ۲میلیارد دلاری در حوزه گازی پارس‌جنوبی در ایران است.

تحقیقات نشان می‌دهد که توتال برای برنده شدن در یک مناقصه توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی ۸۲‌میلیون دلار به یکی از واسطه‌های ایرانی رشوه داده است. این مبلغ به دو حساب در بانک سوئیس واریز شده است. دو حساب مذکور در‌حال‌حاضر مسدود شده است. یکی از مقامات قضایی فرانسه به فایننشال تایمز گفت: ‌سوئیس بر اساس قوانین مبارزه با پولشویی خود به تحقیق در این خصوص پرداخته و نتیجه تحقیقات را به پاریس انتقال داده است.

توتال تاکنون از اظهار‌نظر در این خصوص خودداری کرده است.

بر‌اساس این گزارش، رسوایی‌ مذکور ضربه مهلکی برای شرکت توتال به عنوان بزرگ‌ترین شرکت فرانسوی محسوب می‌شود.

سرمایه این شرکت بالغ‌بر ۱۷۱‌میلیارد دلار و تعداد کارکنان آن ۹۵‌هزار نفر است.

به دنبال پخش این خبر سهام توتال در بازار با ۵۰ سنت کاهش مواجه شد.

بر اساس این گزارش، توتال در سال ۱۹۹۷ در قالب کنسرسیومی متشکل از این شرکت و شرکت گاز پروم روسیه، پتروناس مالزی و شرکت‌ ملی نفت ایران به عنوان برنده یک مناقصه توسعه‌ای در پارس‌جنوبی اعلام شد.

توتال از سال ۱۹۵۰ در میادین نفت‌وگاز ایران مشغول فعالیت است و تاکنون در برابر فشارهای آمریکا برای ترک این کشور مقاومت کرده است.

این شرکت در سال ۲۰۰۴، سهام ۴۰درصدی خود در پروژه پارس‌جنوبی را به شرکت ملی نفت ایران واگذار کرد، اما هنوز این شرکت در بهره‌برداری از این پروژه سهیم است.

میزان تولید اختصاص داده شده به این شرکت معادل ۱۸‌هزار بشکه در روز نفت خام است که این رقم یک‌درصد تولید جهانی توتال را در بر می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، در راستای پرونده مذکور دفاتر توتال در ماه مارس مورد بازرسی قرار گرفت، اما در عین حال برای حفظ منافع ملی فرانسه از انتشار اخبار مربوط به این پرونده جلوگیری شد.

یکی از قضات مسوول این پرونده به نام فیلیپ کورویه‌، همچنین تحقیقاتی را در مورد دست داشتن کریستوف مارگری، رییس اکتشاف و تولید توتال در پرونده فساد برنامه نفت در برابر غذا آغاز کرده است.

این اقدام شکستی مهم برای وی است. او در مذاکرات مربوط به مشارکت توتال در قرارداد پارس‌جنوبی مشارکت داشته و قرار است درماه فوریه به عنوان مدیر اجرایی توتال انتخاب شود.

مارگری که در طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ به عنوان مدیر فعالیت‌های توتال در خاورمیانه فعالیت داشته است همچنین با اتهامات مختلفی در زمینه پرونده فساد مالی برنامه نفت در برابر غذای سازمان ملل مواجه است. در عین حال، مارگری که قرار است در ماه فوریه به عنوان امور اجرایی توتال انتخاب شود، هر‌گونه دست داشتن خود در پرونده فساد مالی برنامه نفت در برابر غذا را رد کرده است.