یک مقام سازمان بهینه‌سازی انرژی می‌گوید میزان یارانه‌ای که در ایران به گازوئیل پرداخت می‌شود با توجه به حجم مصرف و قیمت آن از بنزین بیشتر است، زیرا با وجود مصرف متوسط روزانه آن که در حدود ۸۰میلیون لیتر است، اما گازوئیل به لیتری ۱۶تومان و بنزین به ۸۰تومان عرضه می‌شود. امید شاکری مدیر بهینه‌ساری انرژی در بخش صنعت سازمان بهینه‌سازی انرژی با تاکید بر این‌که در تمام بخش‌هایی که مصرف گازوئیل داریم، به شدت هدر روی انرژی وجود دارد، یادآور شد: برای مثال گازوئیلی که دربخش کشاورزی در مرغداری‌ها استفاده می‌شود، به گونه‌ای است که می‌توان گفت به ازای تولید هر مرغ حدود دو لیتر گازوئیل مصرف می‌شود، بنابراین اگر قیمت گازوئیل واقعی بود حتما هزینه انرژی آن بیشتر از قیمت مرغ می‌شد. شاکری با بیان این‌که میزان یارانه گازوئیل بیشتر از بنزین است، تشریح کرد: در حالی که قیمت جهانی بنزین و گازوئیل تقریبا برابر است، ولی در ایران بنزین با قیمت ۸۰ و گازوئیل تنها با قیمت ۱۶ تومان فروخته می‌شود. ازسویی دیگر مصرف هر دو به طور متوسط ۸۰‌میلیون لیتر در روز است. وی ادامه داد: تاکنون واردکننده گازوئیل نبودیم، بنابراین توجهی به این یارانه اضافی نمی‌شد، ولی در حال حاضر که واردکننده آن شده‌ایم باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.وی همچنین گفت: شدت مصرف انرژی تا سال ۱۴۰۳، ۳۰‌درصد کاهش خواهد یافت که سالانه به طور متوسط چهار‌میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، شاکری،در حاشیه گردهمایی تخصصی مشاوران بهینه‌سازی انرژی کشور با بیان این مطلب اظهار داشت: مصرف انرژی بخش صنعت حدود ۲۰۰‌میلیون بشکه معادل نفت خام و از نظر ارزشی حدود شش‌میلیارد دلار است که از این مقدار یک سوم مصرف انرژی بخش صنعت در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی استفاده می‌شود که معادل هشت تا ۱۰‌میلیارد متر مکعب گاز طبیعی درسال است.

وی افزود: اگر در این صنایع بزرگ اقدامات اساسی بهینه‌سازی صورت گیرد، صرفه‌جویی زیادی انجام می‌شود. از سوی دیگر در حال حاضر صنعت نفت با بیش از ۹۸‌درصد صنایع گاز سوز بالاترین میزان استفاده از گاز را در کشور دارد، زیرا از سال‌ها پیش برنامه تبدیل سوخت به گاز طبیعی را در دستور کار خود داشته است. با این شرایط حتی اگر تصور کنیم کل انرژی مصرفی تا سال ۱۴۰۳ گاز است (ارزان‌ترین نوع سوخت نسبت به فرآورده‌های نفتی) و همچنین احتساب قیمت وارداتی گاز معادل ۵/۷سنت، با صرفه‌جویی ۳۰‌درصدی در شدت مصرف انرژی ۲۸‌میلیارد دلار و با احتساب قیمت صادراتی گاز معادل ۲۲سنت، ۸۳‌میلیارد دلار صرفه‌جویی اقتصادی خواهیم کرد.

به گفته وی در بخش صنعت استانداردهای مصرف و اجرایی شدن آن، ورود صنایع جدید به کشور با توجه به استانداردها و اجراشدن اقدامات بهینه‌سازی در واحدهای موجود از جمله الزامات کاهش شدت مصرف انرژی است.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش صنعت در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش‌های مختلف صنعت حامل‌های انرژی متفاوت است، ولی در مجموع بیش از ۶۰‌درصد گاز طبیعی، ۱۰‌درصد برق و حدود ۳۰‌درصد فرآورده‌های نفتی استفاده می‌شود.