اوپک با بیان میزان پایبندی هر یک از اعضای اوپک به سهمیه کاهش تولید در ماه نوامبر اعلام کرد، ایران با عمل به ۳۷درصد از سهمیه کاهش تولید خود هشتمین عضو وفادار به این سهمیه شناخته شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گزارش ماهانه اوپک ده کشور عضو اوپک به جز عراق تولید خود را در ماه نوامبر (آبان) تنها ۵۵۲هزار بشکه در روز کاهش دادند. این رقم کمتر از نصف آن رقمی است که اعضای اوپک در نشست ماه اکتبر خود تصمیم به کاهش آن گرفتند.

در نشست ماه اکتبر مقرر شد از اول نوامبر ۲/۱میلیون بشکه در روز از تولید این سازمان کاسته شود. بر اساس این گزارش در میان اعضای اوپک، عربستان بیشترین کاهش تولید در ماه نوامبر را داشته است. تولید این کشور ۹/۱۶۷هزار بشکه در روز کاهش یافت. پس از آن ونزوئلا با ۷/۷۵هزار بشکه در روز و ایران با ۷/۶۴هزار بشکه در روز از نظر کاهش تولید در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. میزان کاهش تولید سایر اعضای اوپک در ماه نوامبر به این شرح است: الجزایر ۲۶هزار بشکه در روز، کویت ۹/۵۷، لیبی ۳/۳۶، نیجریه ۷/۱۸، قطر ۲/۲۳، امارات ۵/۸۴. تولید عراق نیز ۸/۴۰هزار بشکه در روز در ماه نوامبر کاهش یافت. برای عراق سهمیه‌ای جهت کاهش تولید در ماه نوامبر در نظر گرفته نشده بود.

در میان ده عضو اوپک (به جز عراق) اندونزی تنها عضو این سازمان بوده است که در ماه نوامبر و بدون توجه به تصمیم اوپک تولید خود را افزایش داده است. تولید این کشور در ماه نوامبر ۷/۲هزار بشکه در روز افزایش یافت. سهمیه هر یک از اعضای اوپک برای کاهش تولید از اول نوامبر به این شرح است: الجزایر ۵۹هزار بشکه در روز، اندونزی ۳۹، ایران ۱۷۶، کویت ۱۰۰، لیبی ۷۲، نیجریه ۱۰۰، قطر ۳۵، عربستان ۳۸۰، امارات ۱۰۱، ونزوئلا ۱۳۸. بدین ترتیب اندونزی اولین عضو خاطی اوپک از نظر سهمیه کاهش تولید خود در ماه نوامبر شناخته شده است. پس از اندونزی نیجریه کمترین توجه به سهمیه کاهش تولید خود در ماه نوامبر را نشان داده است. این کشور تنها ۱۸درصد از سهمیه کاهش تولید خود را تحقق بخشیده است.

پس از آن ایران با ۳۷درصد، الجزایر با ۴۴‌درصد، عربستان با ۴۵‌درصد، لیبی با ۵۰‌درصد، ونزوئلا با ۵۴درصد، کویت با ۵۸درصد، قطر با ۶۶درصد و امارات با ۸۳‌درصد در مراتب بعدی از نظر میزان توجه به سهمیه کاهش تولید خود قرار گرفته‌اند.