موافقتنامه با سوئیس، همکاری با افغانستان

گروه بازرگانی- رییس‌جمهوری قانون موافقتنامه بازرگانی بین جمهوری اسلامی‌ایران و کنفدراسیون سوئیس را که به تصویب مجلس شورای اسلامی‌و تایید شورای نگهبان قانون اساسی رسیده است‌، جهت اجرا به وزارت بازرگانی ابلاغ کرد. نمایی از شهر برن

بر اساس ماده واحده این قانون موافقتنامه بازرگانی بین جمهوری اسلامی‌ایران و کنفدراسیون سوئیس مشتمل بر یک مقدمه، هجده ماده و یک پیوست تصویب گردیده و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود.

هدف این موافقتنامه قانونی‌، ایجاد روش‌ها و چهارچوب حقوقی برای هدایت روابط اقتصادی و بازرگانی دوجانبه بین ایران و سوئیس است. طرف‌های متعاهد در چهارچوب قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود متعهد هستند که تجارت متقابل و نیز اشکال مختلف همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی را به طور هماهنگ توسعه دهند. طبق مفاد این موافقتنامه قانونی هیچ گونه ممنوعیت یا محدودیت کمی‌از جمله در مورد صدور پروانه برای واردات از قلمرو طرف متعاهد دیگر یا صادرات به آن‌، اعمال نخواهد شد مگر این که واردات محصول مشابه از کشورهای ثالث یا صادرات محصول مشابه به کشورهای ثالث به طور مشابه ممنوع یا محدود شده باشد.

طرف متعاهدی که چنین اقداماتی را ارائه می‌کند، آنها را به روشی که باعث کمترین ضرر به طرف متعاهد دیگر گردد، انجام خواهد داد. کالاها، با نرخ مربوط به بازار بین طرف‌های هر معامله دادوستد خواهد شد. به ویژه شرکت‌ها و موسسات دولتی هرگونه خریدهای وارداتی یا فروشهای صادراتی را تنها طبق ملاحظات بازرگانی از جمله قیمت‌های رقابتی، استانداردهای کیفی بین‌المللی و قابلیت دسترسی انجام خواهند داد و طبق عرف مرسوم بازرگانی از مؤسسات طرف متعاهد دیگر جهت رقابت برای شرکت در چنین معاملاتی دعوت خواهند کرد.

همکاری گمرکی با افغانستان

از سویی دیگر رئیس جمهوری قانون موافقتنامه کمک و همکاری دوجانبه در مسائل گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی‌ایران و دولت افغانستان را ابلاغ کرد.

این موافقتنامه مشتمل بر یک مقدمه، بیست و دو ماده و یک ضمیمه به تصویب مجلس شورای اسلامی‌و تایید شورای نگهبان رسیده و اجازه مبادله اسناد آن به دولت داده شده است.