طرح جدید کنگره آمریکا برای ممنوعیت فرش ایران

گروه بازرگانی- خبرگزاری رویترز از طرح کنگره آمریکا برای ممنوعیت صادرات فرش ایران به این کشور خبر داده است.

خبرنگاران رویترز با چند تاجر فرش در ایران گفت‌وگو کرده‌اند. تاجری به نام حسین قاسمی‌نیا گفته‌ است: اگر ما فرش با کیفیت عالی تولید کنیم مردم همچنان آن را خواهند خرید. فردریک وال و زهرا حسینیان که در نقش خبرنگار رویترز این گزارش را تهیه کرده‌اند با اشاره به فضای خالی نیمی از نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران که در اوایل شهریور ماه برگزار شد آن را نشانه رکود بازار این مهم‌ترین کالای صادراتی ایران پس از نفت‌خام دانسته‌اند.

عطاارادت دیگر تاجر فرش به رویترز گفته است: «سال گذشته وضعیت فرش بهتر بود.» او این جمله حسی را هم به گفته‌های خود اضافه کرده است. «فرش بخشی از زندگی من است، همچون آب و هوا»؛ علی محمدزاده دیگر تاجری که یک عمر به تجارت فرش پرداخته، اکنون از اینکه می‌بینه جایگاه جهانی ایران در تجارت جهانی این «طلای منسوج» رو به زوال گذاشته غمگین است. او می‌گوید: تجارت فرش دیگر مثمرثمر نیست چرا که قیمت مواد اولیه بالا رفته و انگیزه برای تولید هم کم‌تر شده است.

در گزارش «رویترز» آمده است فرش ایران از ابریشم ، پشم و کتان و به طور سنتی توسط زنان روستایی بافته می‌شود. این محصول شناخته شده‌ترین محصول صادراتی ایران است. هویت ملی ایرانیان با فرش‌های دستباف این کشور عجین شده است. آلمان و آمریکا بازارهای اصلی فرش ایران هستند.

رویترز در ادامه به چالش‌های پیش روی فرش ایران پرداخته است و تولید فرش‌های ارزان قیمت در کشورهایی مثل هند،چین و پاکستان را مانع توسعه تجارت فرش ایرانی در جهان دانسته است.

ارزش بازار جهانی فرش اعم از دستباف و صنعتی بالغ بر ده میلیارد دلار است که از سال ۲۰۰۱ ایران جایگاه پنجمی خود را در این بازار از دست داده است و در جایگاه هشتم قرار گرفته است.

به گزارش رویترز گرانی فرش‌های ایرانی تنها عاملی است که فرش‌های هندی، پاکستانی و چینی را مورد توجه خریداران قرار داده است. افزایش هزینه‌های مواد اولیه و دستمزد بافت طی سال‌های اخیر در ایران مشکل رقابت فرش‌های ایران در بازارهای جهانی را بیش از پیش تشدید کرده است.

صادرات فرش ایران در سال ۲۰۰۵ به ۶۳۵ میلیون دلار رسید در حال حاضر ۴/۱میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم به واسطه این صنعت در ایران روزگار می‌گذرانند.

تحریم‌های احتمالی آمریکا چالش دیگری است که فرش‌های ایرانی ممکن است با آن مواجه شوند. در سال ۲۰۰۰ در دوران ریاست جمهوری کلینتون صادرات فرش ایران به آمریکا آزاد شد اما اکنون طرحی برای ممنوعیت صادرات فرش ایران به آمریکا در کنگره در دست تهیه است.

رویترز در ادامه به نقل از جلال‌الدین بصام، رییس شرکت سهامی فرش ایران آورده است: تجربه نشان داده که این گونه فشارها نمی‌تواند به صنعت ۲۵۰۰ساله فرش ایران آسیبی وارد کند. به گفته رییس شرکت سهامی فرش ایران «فرش در هر صورت راه خودش را پیدا می‌کند.» او می‌گوید: مردم آمریکا ترجیح می‌دهند فرش نفیس ایران را به جای فرش نامرغوب پاکستان یا هند خریداری کنند.

خبرنگاران رویترز در پایان به بافت بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان در ایران اشاره کرده‌اند که به سفارش امارات متحده عربی ساخته و تحویل آن کشور شد.