تعلیق جوایز صادراتی

مهدی غضنفری در گفت‌وگو با «مهر»، با اشاره به فروش موفق سهام شرکت‌های اصل ۴۴ در بورس گفت: این توفیق می‌تواند در کنار تصویب هرچه سریع‌تر لایحه وزارت بازرگانی برای جبران کسری منابع جوایز صادراتی، راه را برای پرداخت معوقه‌های صادراتی هموارتر کند. وی افزود: لایحه متاسفانه یک فوریتی تصویب شد ولی کمیسیون مربوطه قول داده بود که ظرف یک ماه از زمان تصویب در کمیسیون به صحن علنی مجلس بیاید که هنوز خبری از تحقق این وعده نیست.

وی تصریح کرد: خبرهای خوش از فروش سهام شرکت‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به گوش می‌رسد که امید می‌رود با تصویب لایحه پیشنهادی وزارت بازرگانی برای تامین منابع مالی جوایز صادراتی، بتوان سریعتر از منبع مالی به وجود آمده از فروش سهام‌ها، بسیاری از معوقه‌ها را پرداخت و در صورت کمک بیشتر جوایز صادراتی امسال را به روز پرداخت کرد.

وی در خصوص تحقق پیشنهادهای مربوط به جلسه صادرکنندگان با رییس جمهوری گفت: به منظور اصلاح ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه برای پرداخت و تسویه‌حساب از محل حساب ذخیره ارزی به صورت ریالی و ارزی یا همان بخشودگی بازپرداخت تسهیلات ارزی با نوسان افزایشی بیش از ۱۰‌درصد، کارگروهی میان سازمان توسعه تجارت و معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارتخانه تشکیل شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: وام‌های دریافتی از سوی صادرکنندگان، به صورت ارزی است چرا که دولت از حساب ذخیره ارزی، جهت ارائه تسهیلات به صادرکنندگان ارز در اختیار بانک‌ها می‌گذارد که قطعا وام پرداختی نیز به صورت ارزی خواهد بود. از سوی دیگر صادرکننده نیز باید آن را به صورت ارزی بازپرداخت کند.

وی ادامه داد: صادرکنندگان خواستار دریافت وام به صورت ریالی هستند و یا اینکه می‌گویند تغییرات نوسانات ارز را دولت به‌عهده گیرد که در این راستا کارگروه مذکور تشکیل شده و مشغول بررسی است.