دوگانگی در کردار

دکتر فرهاد فزونی *

۱ - سخنان مسعود دانشمند، خزانه‌دار اتاق ایران و اعتراض ایشان به دکتر نهاوندیان، رییس اتاق به خاطر پیشنهاد آقای «خامنوی» به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی که دانشمند او را دولتی خوانده است، از چند جهت قابل توجه است. ۲ - بیان این نکته نشان‌دهنده عدم‌هماهنگی در هیات‌رییسه اتاق ایران و عدم امکان دسترسی به توافق در درون آن جمع هفت‌نفری است که ظاهرا باعث شده که مسعود دانشمند با درج نظرات خود در جراید، هم از این انتصاب برائت بجوید و هم دیگر اعضای اتاق را به نحوی از این واقعه مطلع نموده و به کمک بطلبد. اما این اظهار ایشان مبنی بر اینکه هیات‌رییسه به این فرد رای نخواهد داد، شاید چندان صحت نداشته باشد. اگر چنین بود نیازی به درج این خبر در جراید نبود و انتصاب آقای خامنوی در جلسه هیات‌رییسه رای نمی‌آورد و منتفی بود.

۳ - لکن سوال اینجا است که در دوره پیشین چرا چنین اعتراضی را در جراید درج نمی‌کردند؟ اگر شخصیت والا و دانش بسیار جناب آقای دکتر میرمطهری را به کناری بگذاریم. آیا ایشان دولتی نبودند؟ چرا در آن زمان اعتراض آقای دانشمند را کسی نشنید؟ در انتصاب دیگر دبیران کل اتاق ایشان چه رای و نقشی داشتند؟ چرا وقتی مهندس بهزادیان را با معاون وزارت صنایع جایگزین نمودند ایشان در جراید اعلام نکردند که «دولتی‌ها به عرصه فعالیت‌های بخش‌خصوصی وارد» شدند؟ اینها دوگانگی در کردار نیست؟

۴ - آیا شایسته است که با رییسی که هنوز بیش از چهار ماه از انتخابش نگذشته و به درستی بر کارها تسلط پیدا نکرده است این‌گونه رفتار کنیم؟ دکتر نهاوندیان با رای اکثریت اعضای اتاق ایران به ریاست اتاق انتخاب شده و اگر امروز این رای‌گیری تکرار شود، مسلما آرای بیشتری را کسب خواهد نمود. چرا که در این مدت کوتاه به خوبی نشان داده که دانش موردنیاز ریاست اتاق ایران را دارا است و به عنوان رییس بزرگ‌ترین تشکل فعالان اقتصادی کشور حرف‌های بسیاری براساس قوانین علم اقتصادی و مدیریت برای گفتن دارد.

۵ - به هر تقدیر چنین استنباط می‌شود که همدلی و هماهنگی لازم برای پیشرفت کارها در هیات‌رییسه اتاق ایران وجود ندارد و به نظر می‌رسد در آینده متاسفانه شاهد برخورد‌های دیگری باشیم که باعث کندی حرکت در اتاق گردند. آن هم در این دوران که به شتاب بیشتری نیاز داریم امید آنکه با درایت دکتر نهاوندیان و واکنش‌های مناسب و شایسته اعضای اتاق ایران این‌گونه برخوردها در همین ابتدای راه اصلاح شوند. حتی اگر نیاز به تغییراتی در جمع اعضای هیات‌رییسه اتاق ایران باشد.

* عضو هیات نمایندگان اتاق ایران