گروه بازرگانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه تجارت خارجی کشورهای اسلامی در سال‌های اخیر افزایش یافته، گفت: سهم تجارت خارجی کشورهای اسلامی از 5/14درصد در سال 2004میلادی به 2/18درصد در سال 2012میلادی رسیده، اما این رقم هنوز قانع کننده نیست.
به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، روز گذشته محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه هماهنگی چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در جمع سفیران این کشورها با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان همکاری‌های اسلامی و شرکت‌بین‌المللی نمایشگاه، افزود: ایران از ۶ تا ۱۰ آبان میزبان چهاردهمین نمایشگاه کشورهای اسلامی خواهد بود. وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین کشورهای عضو برشمرد و تاکید کرد: ایران با ۷۶ میلیون جمعیت، بازار خوبی برای صادرات محصولات کشورهای عضو OIC به شمار می‌رود. از سوی دیگر، ایران نیز در دهه‌های اخیر توانمندی‌های خود را در تامین بخش قابل ملاحظه‌ای از نیازهای این کشورها نشان داده و در حال حاضر ۴هزار نوع کالا به ۱۶۰ کشور دنیا صادر می‌کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش حجم مبادلات میان کشورهای اسلامی را خواستار شد و افزود: حدود ۱۹ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته به کشورهای اسلامی بوده و در مقابل ایران از این کشورها حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات داشته است. وی ابراز امیدواری کرد: ایران به عنوان هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیا، همکاری‌های بیشتری در زمینه سرمایه‌گذاری‌های مشترک، عقد موافقت‌نامه‌های آزاد و نظایر آن با کشورهای اسلامی داشته باشد. به گفته نعمت‌زاده هدف از برگزاری چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای اسلامی توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی بین اعضای سازمان همکاری اسلامی، شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشورها، توسعه صنعت گردشگری و آشنایی کشورهای اسلامی با پیشرفت‌های صنعتی، کشاورزی و توانمندی‌های بالقوه اقتصادی یکدیگر است. کاظم اکبرپور، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌ها نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اعلام اینکه انتظار بر این است تا در این نمایشگاه کشورهای اسلامی همه توانمندی‌های خود را با رویکرد اقتصادی و تجاری به منصه ظهور برسانند، گفت: کشورها توانمندی‌های خود را در حوزه تجارت و بازرگانی در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد و به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای بازاریابی محصولات مختلف که قابلیت صادرات دارند، برای کشور فراهم شود. وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه فرصت خوبی است تا در شرایط تحریم، ایران برای پیدا کردن مشتریان جدید نفتی خود اقدامات لازم را انجام دهد، تاکید کرد: بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی در این نمایشگاه حضور دارند که می‌توان مذاکرات خوب و سازنده‌ای در این زمینه داشت و این جزو برنامه‌های پیش‌بینی شده است.