گام رو به جلوی دیپلماسی اقتصادی

گروه بازرگانی- با سفرهای اخیر هیات‌های تجاری اتاق بازرگانی تهران به عمان و قطر، دیپلماسی اقتصادی تشکل‌های بخش خصوصی شکل جدی به خود گرفته که البته برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سفر به دیگر کشورهای همسایه نشان از همسویی سیاست‌های بخش خصوصی با دولت برای افزایش تعامل با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد. همکاری‌های اقتصادی و تجاری همواره بخشی از الزامات و سیاست‌گذاری‌های توسعه اقتصادی است. در واقع از منظر ادبیات دیپلماسی اقتصادی، بهبود تعاملات بین‌المللی در این چارچوب قرار می‌گیرد که رشد اقتصادی باید در سایه گسترش روابط با جهان میسر شود.

به تناسب اهمیت روابط تجاری کشورها با همدیگر، بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی ایران نیز گام‌های جدی برداشته که البته علاوه بر تعاملات بلندپایه در سازمان‌های همکاری‌های منطقه ای همانند «اکو» می‌توان از سفر و دیدارهای اخیر هیات‌های تجاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به عنوان فعال شدن دیپلماسی اقتصادی بخش خصوصی یاد کرد؛ سفر اخیر هیات رییسه اتاق تهران به قطر و امضای توافقنامه‌های مشترک از جمله این دیدارها بوده است. پیش از این، هیات تجاری اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به منظور توسعه روابط تجاری و بازرگانی بین بخش خصوصی دو کشور و برگزاری نشست‌های مشترک به عمان و تونس سفر کرده بودند. اما دیدار هیات‌های تجاری و بازاریابی از ایران در ماه‌های پیش رو نیز ادامه دارد و می‌توان به سفر الجزایر، رومانی، گرجستان و چین به عنوان مهم‌ترین حضور هیات تجاری و بازاریابی ایران اشاره داشت. حتی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است یک هیات تجاری از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به سرپرستی یحیی آل اسحاق، رییس اتاق تهران از تاریخ ۸ آبان ماه الی ۱۷ آبان ماه به منظور توسعه روابط تجاری و بازرگانی بین بخش خصوصی دو کشور و برگزاری نشست‌های مشترک به دعوت مقامات هندی به سه شهر دهلی نو، بمبئی و حیدرآباد سفر کند، این در حالی است که پس از توقف کوتاه‌مدت مبادلات تجاری ایران و هند و از سرگیری روابط تجاری عادی دو کشور

(در شرایط فعلی)، سفر اخیر می‌تواند در راستای افزایش گام‌های جدی برای توسعه مبادلات اقتصادی سیگنال‌های مثبتی را به همراه داشته باشد.

بر اساس گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سفر اخیر هیات اتاق تهران به ریاست یحیی آل اسحاق به دوحه قطر در حالی روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه با شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی، وزیر اقتصاد و تجارت این کشور صورت گرفت که دو طرف درباره راه‌های توسعه مناسبات تجاری میان دو کشور به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

در این دیدار، وزیر اقتصاد و تجارت قطر با اشاره به ریشه تاریخی روابط ۶۰ ساله دو کشور تصریح کرد: تبادلات تجاری و بازرگانی با همسایگان امری بدیهی بوده که به تحکیم روابط و مناسبات با یکدیگر کمک می‌کند، بنابراین تلاش برای افزایش این‌گونه تبادلات ضروری است. شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی بر آمادگی وزارت اقتصاد و تجارت قطر برای رفع موانع بر سر راه توسعه همکاری‌های تجاری بین دو کشور تایید کرد.

آل‌اسحاق نیز در این دیدار از انجام مذاکرات مفید تجاری بین بازرگانان دو طرف ابراز خرسندی کرد. وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تهران به عنوان بزرگ‌ترین اتاق بازرگانی کشور با یک هیات تجاری- فنی به قطر سفر کرده است، گفت: از دو سال قبل اتاق تهران سیاست تعاملات جدی با کشورهای همسایه به‌ویژه حاشیه خلیج‌فارس را در دستور کار قرار داد و در این رابطه هیات‌هایی را به امارات، عراق، بحرین، عمان، قطر، هند و دیگر کشورهای همسایه اعزام کرده است.

به گفته آل اسحاق، سفر هیات ایرانی به عراق و ارمنستان مقدمات توسعه روابط اقتصادی را شکل داده و تداوم این سفرها با افغانستان، گرجستان و آذربایجان در آینده دنبال خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در خصوص نتایج مثبت سفر هیات ایرانی به عمان و قطر، تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران قرار است در آینده توسعه اقتصادی خود را با بخش خصوصی پیش برد و عمان و قطر نیز چنین برنامه‌ای را داشتند، این سفرها توانست آثار مثبتی را به دنبال داشته باشد.

آل اسحاق به ایجاد شورای مشترک ایران و عمان به عنوان یکی از توافقات اشاره و تصریح کرد: قرار بر این است افرادی از طریق اتاق ایران مشخص و اتاق بازرگانی عمان نیز نمایندگان خود را معرفی و در نهایت شورای بازرگانی ایران و عمان تشکیل شود. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه مقرر شد، شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایران و عمان تشکیل شود، افزود: عمان با کشورهایی همچون یمن و کشورهای آفریقایی ارتباط داشته و بر این اساس از طریق سلطان عمان پیشنهاد شد خطی ترانزیتی میان ایران، عمان و تاجیکستان اجرا شود که موافقت‌های آن نیز میان دولت‌ها صورت گرفته است.

به گفته آل اسحاق، ایران پیگیر سرمایه‌گذاری عمانی‌ها در پروژه‌های خود است و مذاکراتی در رابطه با تشکیل شرکت‌های حمل‌ونقل مشترک و توسعه روابط بانکی صورت داده است.

آل اسحاق درباره توافقات صورت گرفته با قطر نیز افزود: قرار است هیاتی از قطر به ریاست وزیر بازرگانی و همراهی رییس اتاق بازرگانی این کشور به ایران بیایند و علاوه بر حضور در کنفرانس اتاق‌های اسلامی که ظرف دو هفته آینده برگزار می‌شود، مذاکراتی در مورد سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز صورت گیرد.

وی افزود: امکان سرمایه‌گذاری قطری‌ها در پروژه‌های مختلف کوچک، متوسط و بزرگ وجود دارد که علاقه‌مندی قطری‌ها به ویژه در پروژه‌های متوسط بیش از سایر موارد است.

وی به توافق برای تشکیل شورای مشترک ایران و قطر اشاره و تاکید کرد: این شورا از طریق اتاق ایران تشکیل خواهد شد که امیدواریم هر چه زودتر نمایندگان دو طرف مشخص و به زودی شورای مشترک ایران و قطر نیز تشکیل شود.

آل اسحاق در ادامه به همکاری‌های مشترک ایران و قطر در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های مشترک در میادین نفتی اشاره و یادآوری کرد: سیاست‌های کلی این سرمایه‌گذاری‌ها از سوی دو دولت تعیین می‌شود و چنانچه کلیات به توافق رسد، بخش خصوصی نیز وارد عمل خواهد شد. وی گفت: قطری‌ها به دنبال خرید آب از ایران هستند و در رابطه با نفت و گاز نیز مذاکراتی صورت داده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد. در پایان این دیدار، آل‌اسحاق به نمایندگی از وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران از وزیر اقتصاد و تجارت قطر برای دیدار از تهران دعوت به عمل آورد که شیخ احمد بن جاسم بن محمد آل ثانی نیز دعوت انجام شده برای دیدار از تهران را پذیرفت.