گروه بازرگانی- رییس پارلمان بخش خصوصی کشور، در دیدار با نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی و اعضای اتاق تبریز عدم انسجام بین برنامه‌های استانی، ملی و منطقه‌ای را مورد انتقاد قرار داد، این در حالی بود که در ادامه این نشست مسایل مهمی درباره عدم اجرای بخشنامه‌های بانکی دولت، بی‌توجهی نسبت به وضعیت بدهکاران مالیاتی و ضرورت تصویب طرح حمایت از تولید مطرح شد که البته با پیشنهادهایی از دو طرف نیز همراه بود. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران، در دیدار با برخی از نمایندگان مجلس؛ از جمله ارسلان فتحی‌پور، محمد اسماعیل سعیدی، شهروز افخمی، مسعود پزشکیان، مهدی دواتگری، بهلول حسینی، محمدحسین فرهنگی، غلامحسین شیری، غلامرضا نوری، میرهادی قره سید و رحیم صادقیان رییس اتاق تبریز، هوشنگ فاخر، عضو هیات رییسه و دیگر اعضای اتاق تبریز و فعالان اقتصادی این استان که عصر سه‌شنبه، سوم دی‌ماه با همکاری معاونت پارلمانی اتاق ایران برگزار شد، بر لزوم هماهنگی و همسوسازی برنامه‌های ملی، استانی و منطقه‌ای تاکید و تصریح کرد: متاسفانه بین برنامه‌های ملی، استانی و منطقه‌ای پیوند صحیحی وجود ندارد. بنا‌بر‌این اتاق بر آن شد نشستی را با نمایندگان مجلس همه استان‌ها البته به‌طور مجزا از یکدیگر داشته باشد و از آنجاکه استان آذربایجان شرقی نقش بهینه‌ای در اقتصاد کشور دارد، اولین نشست خود را با جمع نمایندگان این استان در خانه ملت برگزار کردیم.

وی افزود: بر آن هستیم از طریق برگزاری جلسات مشابه، برنامه‌های استانی را با برنامه‌های استراتژیک و بلندمدت پیوند دهیم. به این ترتیب معتقدیم با تشکیل کارگروه تخصصی شامل نماینده استان‌داری، نماینده مجلس مربوط به همان استان، نماینده اتاق ایران و اتاق همان شهر، می‌توانیم پتانسیل‌های موجود در هر استان را مورد مطالعه دقیق قرار داده و سرمایه‌گذاری‌ها را به‌طور هدفمند دنبال کرد.

شافعی در ادامه با طرح برخی سوالات، چرایی سوق پیدا کردن اقتصاد کشور به سمت رکود را مورد توجه قرار داد. رییس اتاق ایران گفت: تصویب قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار یکی از راهکارهای حرکت رو به جلو است. اگر چه این قانون امیدواری را در دل بخش خصوصی ایجاد کرد، ولی با گذشت یک‌سال پس از ابلاغ آن، همچنان آیین‌نامه اجرایی آن تدوین نشده است، البته با حضور دولت یازدهم، تدوین آن در دستور کار قرار گرفت.

رییس پارلمان بخش خصوصی در پایان با اشاره به تاکیدات قانون مذکور بر لزوم بهبود و توسعه حوزه کشاورزی، تاسیس دفتر این بخش در اتاق ایران را یکی از اقدامات اساسی قلمداد کرد.

تاکید بر تاسیس میز هر استان در اتاق ایران

علا میرمحمدصادقی، نایب رییس اتاق ایران، نیز مجلس را حامی بخش خصوصی کشور برشمرد و تصریح کرد: برای رشد فعالیت‌های اتاق‌های سراسر کشور باید میزهای شهرستان‌ها را در اتاق ایران تاسیس کنیم. به این ترتیب رسیدگی به وضعیت این اتاق‌ها در سطح بالاتری صورت می‌گیرد، زیرا از کارشناسان مربوط به همان منطقه استفاده می‌شود و می‌توان با توسعه این میزهای کارشناسی آنها را تا سطح مشاوره دادن به هر سه قوه ارتقا داد.

انتقاد از روند کند ساخت راه‌آهن میانه - تبریز

همچنین رحیم صادقیان، رییس اتاق تبریز، در انتقاد به روند فعالیت‌های اقتصادی در کشور، اظهار کرد: باید به روند احداث زیرساخت‌ها سرعت بخشید. سال‌ها است که راه‌آهن میانه - تبریز در دست احداث بوده، ولی همچنان به بهره‌برداری نرسیده است.

بی‌توجهی، بحران اشتغال را شدت می‌بخشد

هوشنگ فاخر، عضو هیات رییسه اتاق تبریز، در ادامه مشکل نقدینگی را به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات بخش تولیدی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر ۴۰ درصد واحدهای تولیدی کشور تعطیل شده‌اند و ۶۰ درصد دیگر این واحدها تنها با ۴۰ یا ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. (فعالیت با نیمی از ظرفیت، هزینه‌های ثابت را تغییر نمی‌دهد و باید صددرصد این هزینه‌ها را پرداخت کرد، بنا‌بر‌این بهای تمام شده کالا افزایش پیدا کرده و همین موضوع تورم را در پی دارد.)

به اعتقاد فاخر، بحران اشتغال تنها از طریق احیا و رونق تولید حل می‌شود، این در حالی است که در حال حاضر ۷ تا ۸ میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها در حال علم‌آموزی هستند که تا چند سال دیگر وارد بازار کار می‌شوند.

همچنین در ادامه این نشست ارسلان فتحی پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اوضاع وخیم اقتصادی، از افت ۳۱درصدی تولید خودرو، رشد منفی ۸/۵درصدی اقتصاد، کاهش ۱۲درصدی صادرات پتروشیمی، حرکت نزولی صادرات نفت و میعانات گازی تا ۴۳ درصد و افزایش هزینه‌های تولید خبر داد.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای دولت به شدت کاهش پیدا کرده است،گفت: این بخش خصوصی است که می‌تواند با در اختیار گرفتن امور اجرایی، تحول در اقتصاد را محقق کند. باید با اجرای دقیق سیاست‌های اصل ۴۴، دولت را کوچک کرده و امور اجرایی را حتی به‌طور رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.

مجلس روند اجرای قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار را پیگیری می‌کند

مسعود پزشکیان، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه از فعالان اقتصادی درخواست کرد اجرای قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار را دنبال کرده و اگر شاهد نقصی در اجرای آن از سوی دولت بودند، آن را به مجلس گزارش دهند. مجلس نیز موظف است اجرای قانون را مطالبه کند و اگر نهادی، قانونی را به موقع اجرایی نکرد یا از توجه به آن سر باز زد با آن برخورد قانونی کند.

در ادامه فعالان اقتصادی استان آذربایجان با توجه به این مساله که به‌طور حتم در راه رسیدن به توسعه پایدار بروز زلزله‌های کوچک و بزرگ موضوعی طبیعی است، واگذاری امور اجرایی به دولت را یک مساله مهم و ضروری تلقی کردند. جذب سرمایه‌گذاران خارجی راه‌حل دیگری بود که از سوی اعضای حاضر در جلسه برای برون‌رفت از وضعیت اقتصادی کنونی مورد تاکید قرار گرفت. به اعتقاد فعالان، سرمایه‌گذاران خارجی از حضور در ایران حتی رضایت نسبی هم ندارند، زیرا اولین و مهم‌ترین جاذبه حضور یک سرمایه‌گذار خارجی در کشوری دیگر مسایل بیمه‌ای، امنیت و کسب سود است که در همین زمینه، ایران با ضعف جدی روبه‌رو است.

پیشنهادهای اتاق و مجلس به یکدیگر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط را بسیار ضروری دانستند و از اتاق درخواست کردند رسیدگی به این واحدها را جدی بگیرد، ایجاد خوشه‌های صنعتی برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) از محل منابع اتاق پیشنهادی بود که در همین راستا تشریح شد. از پیشنهادهای مطرح شده توسط اعضای اتاق تبریز، همکاری ایران با ترکیه بود که در قالب تاسیس بانک مشترک ایران و ترکیه، احیای جاده ابریشم، راه‌اندازی شرکت هوایی ایران و ترکیه و ایجاد دانشگاه مشترک بین دو کشور مطرح شد.

عدم اجرای بخشنامه‌های دولت در مورد مسایل بانکی، بی‌توجهی نسبت به وضعیت بدهکاران مالیاتی، نبود امنیت لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ضرورت تصویب، ابلاغ و اجرای طرح حمایت از تولید از موضوعات مهم دیگری بود که فعالان اقتصادی از نمایندگان مجلس درخواست کردند رسیدگی به این طرح را در دستور کار خود قرار دهند.