گروه بازرگانی- حرف و حدیث‌ها درباره توقف افزایش قیمت شیر ادامه دارد و در حالی که سخنگوی دولت به‌طور رسمی هفته گذشته اعلام کرده بود، دولت با اعطای ۳ هزار میلیارد ریال یارانه بنا دارد قیمت شیرخام برای مصرف‌کننده افزایش نیابد، این موضوع دوباره مورد مناقشه قرار گرفته است. محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده لبنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه تاکنون بخشنامه‌ای از سوی دولت برای اختصاص یارانه شیر ابلاغ نشده است، تصریح کرد: مصرف شیر به‌دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش یافته و تولیدکنندگان کوچک هم با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند. به اعتقاد وی، این موضوع هنوز در حد حرف است و با وجود نامه‌نگاری‌ها با وزارت صنعت، تاکنون چیزی اعلام نشده است.

اسماعیلی در جایگاه نماینده اتحادیه تعاونی‌ها از دولت گلایه می‌کند و بر این باور است توان مردم برای خرید لبنیات خصوصا شیر کم شده و عدم افزایش قیمت شیر به‌دلیل کاهش شدید مصرف این محصول است

اسماعیلی مطرح شدن این موضوع را که «تولیدکنندگان موجب افزایش قیمت لبنیات شده‌اند» نیز رد می‌کند، زیرا به ادعای وی در حال حاضر اغلب تولیدکنندگان لبنیات با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت، مشغول فعالیت هستند و عده‌ای هم کار خود را تعطیل کرده‌اند. براساس صحبت‌های اسماعیلی درحالی‌که قبل از قانون هدفمندی برای خرید ۱۰ تن شیر، ۴ میلیون تومان هزینه می‌شد، اما بعد از اجرای فاز اول این رقم به ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

این در حالی است که برخلاف صحبت‌های اسماعیلی، محمود ملکوتی‌خواه، رییس بودجه امور تولیدی و بازرگانی معاونت برنامه‌ریزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بر تامین اعتبار برای جلوگیری از افزایش قیمت شیر تا پایان سال توسط دولت تاکید و حتی اظهار کرده برای شیر مدارس نیز در سال آینده در لایحه بودجه ۱۵۰ میلیارد تومان برای توزیع هفته‌ای سه بار در نظر گرفته شده است.

پیش از این سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران نیز تصریح کرده بود: قرار است دولت ۳ هزار میلیارد ریال به مدیریت قیمت علوفه تخصیص دهد تا قیمت لبنیات بیش از این گران نشود. حال باید دید آیا وعده «توقف افزایش قیمت» با توجه به مصرف شیر که پیش از گرانی‌ها بین ۸۰ تا ۱۰۰ لیتر در سال در کشور بود و به گفته دست‌اندرکاران سلامت، با کاهش ۲۲ درصدی در سال جاری به حدود ۶۰ تا ۷۰ لیتر رسیده است، تحقق می‌یابد؟ یا اینکه به مانند دیگر گره‌های اقتصادی کشور برآورده شدن این خواسته هم به اما و اگرهای زیادی بستگی دارد. مساله‌ای که به اعتقاد کارشناسان علاوه‌بر تدبیر دولت و یاری بخش خصوصی، نیازمند تدوین بسته‌ای منسجم و کارآمد برای ارایه به مجلس و دولت برای حل مشکلات بخش لبنیات کشور از سوی فعالان این حوزه است.