ایسنا- عضو شورای ملی زیتون گفت: امسال تولید زیتون با کاهش حدود ۳۰درصدی مواجه شده که بخشی از تولید نیز به دلیل آفت‌زدگی از بین رفته و به نظر می‌رسد قیمت این محصول حدود ۱۵ درصد افزایش یابد. نادر جلالت افزود: برداشت زیتون برای کنسرو و برای استحصال روغن به اتمام رسیده و تولید این محصول با کاهش حدود ۳۰درصدی به حدود صد هزار تن رسیده است. وی افزود: از کل تولید میوه زیتون امسال حدود ۲۰ هزار تن به دلیل آفت‌زدگی از بین رفته است و از مابقی تولید حدود ۷۰ هزار تن به عنوان کنسرو و ۱۰ هزار تن برای روغن‌کشی برداشت شده است.

عضو شورای ملی زیتون ادامه داد: از ۱۰ هزار تن زیتون روغنی برداشت‌شده حدود ۲۰۰۰ تن روغن استحصال شده است که حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید روغن زیتون داشته‌ایم.

جلالت گفت: اگر مصرف سرانه ۲۰۰گرمی سال گذشته را در نظر بگیریم، برای تامین روغن زیتون در سال جاری به نظر می‌رسد حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار تن روغن زیتون باید وارد شود که البته اگر تعرفه واردات این محصول به صفر برسد، می‌توان امیدوار بود قیمت این محصول در کشور کاهش یابد.

وی با بیان اینکه قیمت زیتون و روغن زیتون در سال جاری مشخص نشده است، گفت: قیمت میوه و روغن زیتون تولید شده در سال جاری در حال بررسی است و به نظر می‌رسد تا هفته آینده مشخص شود؛ اما با توجه به میزان تولید و عملکرد این محصول در سال جاری پیش‌بینی می‌شود قیمت این محصول تا ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.