خبرگزاری تسنیم- رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان کشور با اشاره به صدور بیش از ۹۰ درصد میگوی پرورشی کشور در سال جاری گفت: از ۱۱هزار تن تولید میگو در سال جاری بیش از ۹۰ درصد آن صادر شده است. ارسلان قاسمی با اشاره به اینکه به اهداف خود در حوزه تولید دست نیافته‌ایم، گفت: تولیدات صادرات‌گرا باید مورد حمایت دولت قرار گیرد.

وی ادامه داد: در پایان برنامه چهارم باید به تولید ۳۰ هزار تنی می‌رسیدیم و در حال حاضر در سال سوم برنامه پنجم ۱۱ هزار تن تولید داشته‌ایم و این موضوع به معنی این است که اکنون ۶۰ درصد از هدف برنامه چهارم عقب هستیم، اما شرایط و ظرفیت برای افزایش تولید وجود دارد.

قاسمی تاکید کرد: نبود نقدینگی در صنعت میگو از چالش‌های مهم تولید کنندگان و فعالان این حوزه است که تقریبا از بدو فعالیت این صنعت در ایران گریبانگیر تولیدکنندگان آن بوده است.

این فعال تعاونی‌ها تاکید کرد: رشد روز افزون مصرف میگو در جهان بازار بسیاری خوبی برای این محصول ایجاد کرده و قیمت خوب و تقاضای زیاد، آن را به یک محصول مهم صادراتی تبدیل کرده است.

وی در بیان مشکلات این بخش تاکید کرد: یارانه صادراتی که مربوط به سال‌های ۸۷ تا ۸۹ است، به تولیدکننده پرداخت نشد و با یک مصوبه این موضوع لغو شد.

وی اظهار کرد: هنگامی که قیمت دلار کمتر از هزار تومان بود، قیمت میگو ثابت بود. اما اکنون با دلار نزدیک به ۳ هزار تومان قیمت آن چنان تغییری نکرده است، اما تولیدکننده از این سود محروم است، تا بتواند با افزایش تولید سرانه مصرف را بالا ببرد.