گروه بازرگانی- آمادگی ایران برای برقراری و افزایش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دنیا از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در اجلاس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا - اقیانوسیه بود. اجلاس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا - اقیانوسیه از صبح روز گذشته با حضور رئیس اتاق بازرگانی ایران، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، بندیکتو یوهیکو، رئیس این کنفدراسیون و فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین در امور تجاری به همراه هیاتی بلندپایه از مسوولان کنفدراسیون و تجار برخی از کشورهای عضو آغاز شد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این اجلاس با تاکید بر اینکه کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا- اقیانوسیه به عنوان سازمانی غیر دولتی که مجموعه‌ای از ۲۷ کشور عضو است باید به یک بلوک اقتصادی مقتدر در اقتصاد جهانی تبدیل شود، گفت: ایران با در اختیار داشتن جایگاه ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک و با دارا بودن ۷۰ درصد منابع نفت و ۴۰ درصد منابع گاز جهان می‌تواند نقش مهمی در تامین امنیت انرژی منطقه ایفا کند. در سال ۲۰۱۲ مجموع کل صادرات ایران بدون احتساب صادرات نفت خام، گاز و خدمات فنی و مهندسی، ۱۵ میلیارد دلار بوده و واردات ایران نیز معادل ۲۴ میلیارد دلار بوده است. شافعی خطاب به فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فیلیپین گفت: به مناسبت پنجاهمین سالگرد ایجاد مناسبات دیپلماتیک بین ایران و فیلیپین، ما از ایجاد اتاق مشترک بین دو کشور استقبال می‌کنیم.

در همین حال بندیکتو یوهیکو، رئیس کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی صنعت آسیا - اقیانوسیه با تاکید بر اینکه ایران جزو اولویت‌های بالای کنفدراسیون به حساب می‌آید و در یک موقعیت بی‌همتا قرار دارد، گفت: ایران در چند ماه اخیر در حوزه دیپلماتیک فعالیت قابل توجهی داشته و این پیام را داده است که برای فعالیت اقتصادی و تجاری آمادگی کامل دارد و البته ما هم معتقدیم ظرفیت‌های فراوانی در این کشور وجود دارد. رسول مهاجر، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه نیز با اشاره به اینکه هیات کنفدراسیون در زمان بسیار مناسبی به ایران سفر کرده است، گفت: در شرایطی میزبان این هیات تجاری هستیم که ما این پیام را داده‌ایم که ایران آماده برقراری روابط سیاسی و اقتصادی با سایر کشورهای دنیا است. به اعتقاد مهاجر، تنها خریداران نفت ایران در شرایط فعلی چین، کره، هند، ژاپن و دیگر کشورهای آسیایی هستند.