ایسنا- رئیس کل گمرک ایران با غیرقانونی خواندن محدودیت‌های تجاری اعمال شده از سوی دولت قبل گفت: به عنوان مثال، توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 10 خلاف قانون برنامه بود. مسعود کرباسیان افزود: دولت قبل خلاف قانون برنامه که طبق آن می‌توانست محدودیت‌ غیرتعرفه‌ای روی واردات کالا اعمال کند، کل واردات کالاهای اولویت 10 را متوقف کرد که این کار قانونی نبود.
او با اشاره به اینکه گمرک ایران در گذشته یکی از پنج گمرک برتر جهان بود گفت: این در حالی است که در چند سال گذشته رتبه‌ جهانی گمرک ایران شدیدا افت کرد و از دلایل این افت نیز می‌توان به افزایش بوروکراسی در تجارت کشور اشاره کرد.
وی با بیان اینکه اقداماتی مانند «ایران‌کد» و دیگر مجوز‌های بی‌مورد واردات باعث کند شدن روند تجارت کشور شده است گفت: اقداماتی مانند نمونه‌برداری و جمع‌آوری اسناد برای واردات کالا حدود ۴۰ روز طول می‌کشد و این درحالی است که هر یک روز معطلی کالا در گمرک معادل یک درصد ارزش کالا است.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه دولت قبل می‌توانست به جای اولویت‌بندی کالاها و متوقف‌کردن ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ راه‌های بهتری را انتخاب کند، گفت: دولت می‌توانست اعلام کند که بانک‌ها تنها به نوع خاصی از کالاها ارز بدهند و به سایر کالاها ارز ندهند. این کار می‌توانست جلوی قاچاق گسترده کالا به کشور را بگیرد. از سوی دیگر برای ارز صادرات نیز مشکلات زیادی ایجاد شده بود و اجازه نمی‌دادند ارز حاصل از صادرات به صورت واردات رسمی به کشور منتقل شود و این ارز با واردات غیررسمی به داخل می‌آمد.
کرباسیان از شفاف‌سازی نحوه‌ ارزش‌گذاری کالاها در گمرک ایران خبر داد و گفت: کل کتاب تعرفه واردات و صادرات اصلاح شده و نسخه اصلاح شده این کتاب در سال آینده اجرایی می‌شود.