بوی وایتکس، بوی پودر

هما کبیری- بهمن که به پایان می‌رسد، بازار می‌شود بازار شب عید. خانه‌تکانی‌ها شروع می‌شود و شست‌وشو؛ فرش‌های شسته‌شده و آویخته‌شده از پشت‌بام‌ها و افرادی که دستمال به دست شیشه پاک می‌کنند، فقط نمونه‌هایی از تغییر چهره شهر برای استقبال از بهار است. این روزها بیشتر سفرهای درون‌شهری هم با هدف آماده شدن برای عید است و خانه‌تکانی. مسافران متروی ایستگاه خیام و مولوی اغلب تی و جارو و سطل به دست از بازار می‌آیند تا مقدمات خانه‌تکانی را فراهم کنند. نمایشگاه‌های بهاره نیز جای دیگری است که رنگ بهار را بیشتر به خود می‌بیند؛ از خرید پوشاک گرفته تا خوراکی و شیرینی و شکلات و البته مواد شوینده.

در این میان شست‌وشو جایگاه ویژه‌ای دارد که هر کسی در هر مرحله‌ای از خانه‌تکانی قطعا با آن مواجه خواهد شد. به همین دلیل هم هست که تامین، توزیع و فروش ویژه محصولات شوینده در ماه‌های بهمن و اسفند شکل ویژه‌ای به خود می‌گیرد. هرساله مسوولان این حوزه، تمهیدات لازم را برای تامین نیاز شب عید شوینده‌ها پیش‌بینی می‌کنند تا تمیزی چهره تازه‌ای از شهر به ارمغان آورد.

به همین دلیل بازار مواد شوینده در ماه پایانی سال افزایش چشمگیری می‌یابد، به طوری که از چند سال گذشته تاکنون، در کنار نمایشگاه‌های بهاره، نمایشگاه‌های فروش محصولات بهداشتی نیز برپا می‌شود.

هماهنگی با ستاد تنظیم بازار

با توجه به اینکه مصرف مواد شوینده در ماه‌ پایانی سال افزایش پیدا می‌کند، تامین و توزیع آن نیز باید شکل جدی‌تری به خود بگیرد. هر چند اصناف مرتبط با این حوزه محصولات بیشتری را نسبت به ماه‌های قبل عرضه می‌کنند، اما دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده هم از هماهنگی این شورا با ستاد تنظیم بازار خبر می‌دهد.

جمشید فروزش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از ایجاد هماهنگی میان اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط با شوینده‌های موردنیاز در خانه‌تکانی‌های شب عید و ستاد تنظیم بازار این‌گونه خبر می‌دهد: در تمام شهرستان‌ها، حضور فعال پیدا کرده‌ایم و برای رفاه مصرف‌کنندگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای پودر و برخی شوینده‌های دیگر تخفیف ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.

تخفیف ویژه برای پودر شوینده

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین مواد شوینده در بازار کمبود خاصی وجود ندارد، گفت: در فروشگاه‌ها عمدتا پودر مشمول تخفیف شده و قیمت انواع آن به‌طور متوسط تا ۱۰درصد برای مصرف‌کننده کاهش پیدا کرده است.

فروزش مصرف پودر را در ماه‌های سال در کل کشور حدود ۳۸ تا ۴۰هزار تن برمی‌شمرد و توضیح می‌دهد: در شهریور ماه در نیمه اول و در اسفندماه در نیمه دوم سال، مصرف پودر به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵درصد افزایش پیدا می‌کند و تقریبا به حدود ۴۴هزارتن می‌رسد.

دبیر شورای تولیدکنندگان پودر شوینده با اشاره به ادامه روند واردات مواد اولیه پودر در ماه‌های پرمصرف، می‌گوید: در سال حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰هزار تن مواد اولیه مورد نیاز تولید پودر از کشورهای مختلف وارد کشور می‌شود و با وجود افزایش مصرف در ماه پایانی سال، حدود ۱۵۰هزار تن هم صادرات محصول در سال به کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و گاهی به ترکیه داریم. به گفته فروزش، مصرف سرانه پودر در ایران به‌طور متوسط ۶کیلوگرم در سال است که با مقایسه سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته که ۹ کیلوگرم است، حدود ۳۵ درصد کمتر است.

سازمان حمایت مسوول است

در همین رابطه قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری شوینده‌ها در حوزه کاری سازمان حمایت است، گفت: ما مسوول قیمت‌گذاری کالاها نیستیم و سازمان حمایت این مسوولیت را بر عهده دارد.

وی افزود: امسال هم مانند سال‌های گذشته، در کنار نمایشگاه‌های بهاره و مراکز مستقیم عرضه کالا در نمایشگاه‌ها، شوینده‌ها یکی از مواردی است که عرضه می‌شود. به همین منظور با انجمن مواد شوینده قراردادی منعقد شده تا قیمت مواد شوینده و سلولزی را تا ۳۰درصد کاهش دهند.

قالی‌هایی که شسته می‌شوند

شست‌وشوی فرش و قالی نیز یکی دیگر از مواردی است که هر ساله در خانه‌تکانی شب عید تکرار می‌شود. صنف قالیشویان نیز در ماه پایانی سال روزهای شلوغی در پیش دارند. هر چند که استفاده از شامپوی فرش در خانه‌ها می‌تواند کار بسیاری راه بیندازد، اما خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند فرش‌هایشان به‌طور کامل لکه‌گیری و شسته شوند. همین موضوع موجب شده تا نائب رئیس اتحادیه قالیشویان کشور اعلام کند که حجم کاری این اتحادیه در ماه پایانی سال پنج برابر می‌شود.

محمدعلی شایگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در این باره توضیح می‌دهد: کارگاه‌های قالیشویی در روزهای عادی، تقریبا ۲ هزار مترمربع فرش می‌شویند، اما در این ماه تقریبا روزی ۸ تا ۱۰هزار مترمربع فرش شسته می‌شود و کارگاه‌ها باید به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی مشغول به‌کار باشند، تا بتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند.

وی درباره افزایش مصرف آب و مواد شوینده در ماه پایانی سال در کارگاه‌های قالیشویی، می‌گوید: هر چقدرحجم کار و شست‌وشوها بیشتر باشد، مصرف آب و شوینده‌ها هم بیشتر می‌شود. برای شست‌وشوی یک فرش ۱۲مترمربعی یک بسته پودر شوینده نیاز است، اما ما معمولا از بسته‌های ۱۰کیلوگرمی تاید برای شست‌وشو استفاده می‌کنیم.

شایگان با اشاره به اینکه برای شست‌وشوی فرش و انواع قالی معمولا از پودر شوینده به همراه شامپو فرش استفاده می‌شود، گفت: معمولا شامپو فرش را در بشکه‌های ۲۰۰لیتری خریداری می‌کنیم، اما نماینده شرکت‌های تولیدکننده در کارگاه‌های بزرگ مواد اولیه را می‌آورند و همان‌جا شامپو را به شکل ترکیبی ایجاد می‌کنند.

وی درباره مبل‌شویی هم توضیح می‌دهد: برای مبل‌شویی هم که توسط این صنف انجام می‌شود از ماده شیمیایی تگزافون استفاده می‌شود و گاهی برای شستن فرش‌های صادراتی مانند فرش نائین هم از صابون مایع استفاده می‌شود. همچنین ماده شیمیایی پرکلرین سدیم (این ماده در میان قالیشویان به کلر مصطلح است) و همچنین هیدروسولفور سدیم نیز برای رنگبری استفاده می‌شود که معمولا به شکل بشکه‌های ۴۵کیلوگرمی خریداری می‌شود. قیمت این ماده در گذشته به ازای هر بشکه ۴۵کیلوگرمی ۱۰۰هزار تومان بود، اما حالا قیمت آن ۶۰۰هزار تومان شده و تحریم‌ها هم نقش بسزایی در افزایش قیمت آن داشته است.

قیمت شست و شوی انواع فرش

نائب رئیس اتحادیه قالیشویان کشور با اشاره به اینکه مردم بیشتر دوست دارند فرش‌هایشان با شامپو شسته شود، گفت: شست‌وشو با شامپو فرش‌ها را نرم می‌کند ولی هزینه بیشتری دارد. قیمت‌های مصوب از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای شست‌وشوی هر مترمربع فرش ماشینی با آب و پودر ۱۹۰۰ تومان است. این قیمت مصوب برای شست‌وشو با شامپو ۲۵۰۰ تومان و شست‌وشوی درجه یک، ۲۹۰۰ تومان تعیین شده است.

وی درباره نحوه شست‌وشوی درجه یک فرش‌های ماشینی توضیح داد: شست‌وشوی درجه یک شامل لکه‌برداری از فرش و شست‌وشوی فرش‌هایی است که مدت زیادی است شسته نشده‌اند. همچنین شست‌وشوی هر مترمربع فرش‌های دستباف معمولی ۵۳۵۰ تومان، فرش‌های دستباف گل ابریشم ۸۱۰۰ تومان تعیین شده است. قیمت شست‌وشوی فرش‌های آنتیک، کهنه و عتیقه نیز با توافق طرفین انجام می‌شود و کف قیمت هر مترمربع از این نوع فرش‌ها از ۱۰هزار تومان آغاز می‌شود.

شایگان درباره قیمت لکه‌برداری هر مترمربع فرش ماشینی هم گفت: تقریبا برای لکه‌برداری هر مترمربع فرش ماشینی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان هزینه متعارف است. به‌طور کلی می‌توان گفت: اگر فرشی خوب لکه‌برداری، شسته و به شکل بسته‌بندی تحویل داده شود، قیمت ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان به ازای هر مترمربع آن منصفافه است. اینها تنها گوشه‌ای از دغدغه‌ها و هیاهوی بازار در بخش شوینده‌ها در شب عید بود؛ روزها و شب‌هایی که عده‌ای کارشان چندین برابر می‌شود و اگر بخواهند در ساعت اداری کار کنند و محصول مورد نظر را به دست مصرف‌کننده نهایی برسانند، باید شبانه‌روزی کار کنند.

بوی وایتکس، بوی پودر