گروه بنگاه‌ها- با فعالیت انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و معدنی، برنامه‌ای جدی برای نوسازی ناوگان این خطوط در کشور اجرایی خواهد شد. علی شمس اردکانی، رئیس انجمن، در این باره، متوسط سن ناوگان ماشین‌آلات عمرانی را در برخی کارگاه‌های راهسازی حدود ۴۰ سال عنوان و تاکید کرد: دولت باید تسهیلات مناسب برای واردکنندگان این ادوات در نظر بگیرد. شمس اردکانی با بیان اینکه انجمن ماشین‌آلات سنگین عمرانی با همکاری و حمایت اتاق بازرگانی ایران و خانه صنعت و معدن راه‌اندازی و تاسیس شده است، گفت: از سیاست‌های ویژه این انجمن همکاری با تشکل‌های همسو نظیر شرکت‌های راهسازی است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین راهسازی، ساختمانی و معدنی با بیان اینکه ماشین‌آلات سنگین عمرانی لازم و ملزوم توسعه هستند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش نداشته‌ایم؛ به طوری که اغلب ناوگان در حال حاضر فرسوده است و اگر فعالیت‌های عمرانی شتاب بگیرد، به طور قطع با کمبود ماشین‌آلات عمرانی و راهسازی مواجه خواهیم بود.

وی توضیح داد: در بسیاری از کارگاه‌های راهسازی برخی ماشین‌آلات حدود ۴۰ سال عمر دارند که این امر به معنای افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی است. وی تاکید کرد: اگر بخواهیم پروژه‌های عمرانی، راهسازی و معدنی رونق گیرد، باید ماشین‌آلات سنگین مناسب برای فعالیت‌های عمرانی داشته باشیم.

وی همکاری دولت برای تامین اعتبار مورد نیاز واردکنندگان این ماشین‌آلات را لازم دانست و گفت: به طور قطع ضروری نیست که همه قطعات ماشین‌آلات عمرانی، راهسازی و معدنی را خود، در داخل بسازیم حتی شرکت سازنده بنز نیز قطعات تولیدات خود را از ۱۷ کشور وارد می‌کند.

هومن حاجی پور، مدیرکل امور تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران نیز ضمن حمایت از تشکیل این انجمن تخصصی، تاکید کرد: فعالیت‌های این انجمن توسط گروهی از متخصصان حوزه ماشین‌آلات سنگین انجام می‌شود و قطعا حضور چنین انجمن‌هایی در اقتصاد کشور، به پویایی هرچه بیشتر آن کمک خواهد کرد.

وی بر ضرورت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان ماشین‌آلات سنگین عمرانی تاکید کرد و گفت: برای واردات این نوع ماشین‌آلات منابع مالی زیادی مورد نیاز است، ضمن آنکه در سال‌های اخیر واردکنندگان نتوانستند، ماشین‌آلات مورد نیاز خود را در این بخش وارد کنند. دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی نیز گفت: در سال‌های اخیر فرسودگی ماشین‌آلات سنگین هزینه‌های انجام پروژه‌های عمرانی را در کشور بیش از پیش افزایش داده است.

عبدالرضا صالحی افزود: وجود محدودیت‌های مالی، اعمال تحریم‌ها، مشکلات فرآروی بانکی، محدودیت‌های تخصیص ارز و صدور ضمانت‌های بانکی در سال‌های گذشته مانع بزرگی در نوسازی ماشین‌آلات سنگین راهسازی و ساختمانی در کشور ایجاد کرده است. وی با بیان اینکه عمر مفید ماشین‌آلات سنگین راهسازی و ساختمانی پنج سال است، گفت: پس از گذشت پنج سال استفاده از این ماشین‌آلات معمولا با هزینه‌های زیادی انجام می‌شود و نوسازی ماشین‌آلات سنگین در بخش‌های مختلف کشور، امروز ضروری است.