گروه بازرگانی- مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران گفت: طی ۶ سال فعالیت بازرسی و نظارت اصناف بیش از ۳۲ میلیون بازرسی از صنوف کشور انجام گرفته است. به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف ایران، رضا کرمی در همایش توجیهی بازرسی و نظارت اصناف که با حضور رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان، روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها و هیات رئیسه اتاق اصناف ایران برگزار شد، اظهار کرد: ماهانه بیش از۵۰۰هزار بازرسی از صنوف سراسر کشور و بالغ بر ۱۱۰ هزار مورد بازرسی از اصناف تهران توسط بازرسان واحدهای بازرسی و نظارت اصناف صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: طی ۶ سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مورد شکایت رسیدگی شد و حدود یکصد و ۳۰ میلیارد تومان جریمه حاصل از تخلفات صنفی به خزانه دولت واریز شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات با میانگین ۸ درصد مربوط به تهران بوده است، اضافه کرد: ۷۰ درصد تخلفات در بخش کالا و ۳۰ درصد در حوزه خدمات بوده است.

همچنین در این همایش محمدحسن نکویی‌مهر رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان با تاکید بر قابلیت‌های فراوان صنوف گفت: با همکاری و تعامل بین اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان به اهداف اقتصاد مقاومتی و روند اجرای صحیح آن دست یافت.

نکویی‌مهر افزود: اصناف بزرگ‌ترین کارآفرینان اقتصادی کشور محسوب می‌شوند و باید از متخصصان و کارشناسان صنوف جهت برنامه‌ریزی هدفمند برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی بهره برد، چرا که آنها دارای پتانسیل‌های فراوانی در ایجاد رونق اقتصادی کشور هستند.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل، همکاری و وحدت کلمه روزافزون میان اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: اگر بر مبنای هدف، برنامه‌ریزی اصولی انجام شود باعث تسریع در رسیدن به اعتلای فعالیت‌ها و ارتقای جایگاه صنوف در رونق، توسعه و پیشرفت کشور می‌شود.

نکویی‌مهر افزود: بدون در نظر داشتن هدف نمی‌توان به مقصود رسید و با کار کارشناسی شده باید سعی در داشتن خروجی مطلوب داشته باشیم.

وی با اشاره به عملکرد مطلوب صنوف در انجام ماموریت بازرسی و نظارت اظهار کرد: هدف اصلی از انجام بازرسی‌ها دریافت جریمه نیست، بلکه بازرسی‌ها باید اثر فرهنگ‌سازی و بازدارندگی داشته باشد. رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان افزود: باید تلاش شود تا در انجام بازرسی‌ها آداب شرعی رعایت شود و بازرسی‌ها حرفه‌ای‌تر و هوشمندانه‌تر صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز اظهار کرد: طی ۹ماهه سال جاری بیش از ۹ میلیارد ریال صورت وضعیت بازرسی و نظارت سراسر کشور از سوی اصناف ارسال شده است.

وی افزود: از این مبلغ تنها ۵/۱ میلیارد ریال به اتاق اصناف داده شده که این روند مشکلاتی را برای اتاق اصناف ایجاد کرده است.

او ادامه داد: با اولویت‌بندی آیین‌نامه‌های اصلاحیه، قانون نظام صنفی تدوین می‌شوند. هم‌اکنون برخی از آیین‌نامه‌ها از جمله آیین‌نامه صدور پروانه کسب، برگزاری انتخابات، شرح و وظایف بازرسی در اولویت بوده که تدوین شده و مابقی آیین‌نامه‌ها در دست بررسی است.

نوده فراهانی با اشاره به اینکه طبق قانون نظام صنفی جدید، بازرسی و نظارت به عهده اتاق‌های مراکز استان واگذار خواهد شد، اضافه کرد: طبق ماده ۴۵ قانون نظام صنفی تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال ۹۳ بازرسی و نظارت به اتاق‌های مراکز استان‌ها واگذار خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: در قانون نظام صنفی جدید اتاق‌های صنوف تولیدی و توزیعی ادغام خواهند شد که با اجرایی شدن این دستورالعمل بسیاری از مشکلات اتاق‌های اصناف کم خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه تاکنون ردیف بودجه برای اتاق اصناف در قانون تعریف نشده بود، افزود: در قانون جدید نظام صنفی، یک سوم درآمد تخلفات صنفی باید به اتاق اصناف داده شود که این روند به عملکرد بازرسی و نظارت اصناف باز می‌گردد.

نوده فراهانی همچنین با اشاره به پرداخت حق‌السهم از سوی اتحادیه‌ها به اتاق‌های اصناف، اظهار کرد: تاکنون مکاتبات زیادی با سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته که امیدواریم با همیاری وزارتخانه این مبالغ به حساب اتاق‌های اصناف واریز شود.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی افزود: بند۲۳ فرمایشات مقام معظم‌رهبری به حوزه اصناف و شبکه توزیع کالا بازمی‌گردد که خوشبختانه در این خصوص از سوی اتاق اصناف ایران و استان‌ها کارگروهی جهت نظارت و بررسی شبکه توزیع تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه اصناف در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی آمادگی کامل دارند، تصریح کرد: اصناف همچنین در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همانند اجرای فاز اول این طرح، آماده همکاری هستند، اما لازم است دولت نیز به تعهدات خود درخصوص پرداخت بسته حمایتی و هزینه حامل‌های انرژی عمل کند.