هما کبیری: پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و بهبود روابط بین‌المللی، اقتصاد ایران دستخوش تغییراتی شد که رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران بیش از همه نقش تعیین‌کننده‌ای در مثبت شدن تراز تجاری کشور محل خدمتشان با ایران دارند. به همین منظور امسال برای چهارمین سال پیاپی است که رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران گردهم آمدند تا هم گزارشی از کشور محل خدمتشان ارائه کنند و هم آمادگی بازار را برای جذب محصولات ایران اعلام کنند. هرچند که ۱۱ رایزن بازرگانی برای مثبت شدن تراز تجاری ایران تلاش می‌کنند، اما واقعیت این است که این تعداد رایزن برای بهبود وضعیت تجارت خارجی ایران به ویژه افزایش صادرات کافی نیست. در زمان دولت نهم نیز وزیر بازرگانی وقت دستور افزایش تعداد رایزنان ایران را داده بود، اما هنوز که هنوز است، تعداد آنها کم است و به تازگی با اعزام رایزنان ارمنستان و آذربایجان، تعداد آنها به ۱۱ رسیده است.

اما این بار دستور محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش تعداد رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دیگر به ویژه کشورهای هدف بازار ایران مورد تاکید قرار گرفته تا جایی که مدیر کل دفتر امور نمایندگی‌های خارج کشور سازمان توسعه تجارت ایران از افزایش رایزنان بازرگانی به ۳۰ مورد تا پایان سال جاری خبر داده است.

حمید زادبوم در حاشیه چهارمین همایش رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی اشاره کرد: در حال حاضر ۱۱ رایزن بازرگانی در کشورهای هدف فعالیت دارند که طی یک ماه آینده با اعزام رایزنان چین و لبنان، تعداد آنها به ۱۳ مورد افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه توسعه بازارهای هدف در دستور کار قرار دارد، افزود: برنامه سازمان برای حضور در ۳۰ بازار هدف تجاری کشور است که از این تعداد چهار رایزن مربوط به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، اسپانیا، ایتالیا و صربستان است.

وی پروسه انتخاب رایزنان بازرگانی را پیچیده توصیف کرد و گفت: انتخاب این افراد پیچیدگی‌های خاصی دارد، چرا که فرد مورد‌نظر باید قابلیت‌های لازم از جمله تسلط به زبان انگلیسی، آشنایی کامل با تجارت بین‌الملل، دیپلماسی اقتصادی و سیاسی را داشته باشد. این در حالی است که روز گذشته رایزنان ایرانی در همایش برگزار شده از سوی سازمان توسعه تجارت، بازار کشورها را توصیف کردند و با بخش خصوصی در این رابطه تبادل نظر داشتند. در یک هفته حضور رایزنان بازرگانی در ایران، سفرهایی به استان‌های مختلف برای آنها پیش‌بینی شده تا با بخش خصوصی اقصی نقاط کشور به بحث و گفت‌وگو بنشینند.

تاکید بر کاهش مالیات سرمایه‌گذاران خارجی

در حاشیه این همایش، دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران و کویت نیز با حضور یک هیات ۲۰نفره کویتی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد. این هیات کویتی که به ریاست عبدالعزیز مشعان خالدی، قائم مقام وزیر صنایع و بازرگانی کویت به تهران آمده، درباره افزایش همکاری‌های ۲ کشور به ویژه بر بحث سرمایه‌گذاری به گفت‌وگو نشستند تا مقدمات تفاهم‌نامه همکاری میان ۲ کشور فراهم شود. در این نشست ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی ایران برای صادرات گاز، گوگرد و ال.پی.جی به کویت خبر داد و در مقابل همتای کویتی‌اش نیز بر گسترش سرمایه‌گذاری در ایران به شرط کاهش مالیات بر سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد. رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست گفت: ایران به سرمایه گذاران کویتی اطمینان می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری آنها حمایت کرده و سود آنها را تضمین کند. همچنین این آمادگی وجود دارد که سرمایه‌گذاران کویتی با ۱۰۰ درصد تعلق سرمایه به خود در اقتصاد ایران حضور یابند. افخمی‌راد تاکید کرد: به کویت پیشنهاد می‌شود به موافقت‌نامه ترانزیت و حمل‌ونقل چهارجانبه که میان ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان به امضا رسیده توجه کند و از ظرفیت‌های مشترک آن در خصوص سوآپ و ترانزیت کالا و حامل های انرژی بهره‌برداری کند. وی حجم تجارت خارجی در سال گذشته را ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: این حجم تجارت حاکی از آن است که می‌توانیم زمینه توسعه همکاری را با کشورهای همسایه و به ویژه کویت برای ارتقای سطح روابط و مبادلات کالا و خدمات داشته باشیم. افخمی‌راد همچنین گفت: قانون سرمایه‌گذاری خارجی ایران مشوق‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران کشورهای مختلف فراهم کرده که از جمله آن مالکیت ۱۰۰ درصدی سرمایه‌گذاران و نیز معافیت‌های مالیاتی متنوع است به نحوی که مالیات‌ها در مناطق آزاد ایران بسیار جذاب‌تر از سرزمین اصلی است.

در این نشست عبدالعزیز مشعان خالدی، معاون وزیر صنعت و بازرگانی کویت نیز از علاقه‌مندی کویت برای امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور خبر داد و گفت: البته پیش از آن باید مشکلاتی همچون مالیات‌ها در ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی حل و فصل شود؛ چرا که در کویت میزان مالیات برای سرمایه‌گذاران پنج درصد است؛ در حالی‌که در ایران این رقم بسیار بالاتر است. وی افزود: کویت به هیچ کشوری کالا صادر نمی‌کند و صادرات کویت از جنس صادرات سرمایه است.

تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی صفر شد

گروه بازرگانی: موضوع حذف فرآیند ثبت‌سفارش یکی از مواردی بود که در حاشیه دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت با قائم مقام وزیر صنایع و بازرگانی کویت از سوی ولی‌الله افخمی‌راد مطرح شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران از صفر شدن تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی برای اولین بار در تاریخ تجارت ایران خبر داد و گفت: از این پس خودروهای هیبریدی و برقی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی مجبور به پرداخت سود بازرگانی نخواهند بود. افخمی‌ درباره تعرفه خودرو در کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۹۳ توضیح داد: تعرفه واردات خودرو در کتاب مقررات واردات و صادرات هیچ تغییری نداشته و همانند گذشته اعمال می‌شود. وی همچنین درباره فرآیند ثبت‌سفارش و حذف آن گفت: هیچ کشوری به جز ایران ثبت‌سفارش انجام نمی‌دهد و این فرآیند باید برای تسهیل تجارت خارجی حذف شود تا زمان مورد نیاز برای واردات، به حداقل برسد و رتبه ایران در شاخص کسب‌وکار بهبود پیدا کند. به گفته وی، یک صادرکننده برای صادرات ۱۰ سند و برای واردات ۱۹ سند را باید ارائه کند که این موضوع رتبه ایران را در بهبود فضای کسب و کار با مشکل مواجه کرده است.