شاتا: وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ساماندهی و به روز کردن نظام توزیع از سوی اصناف تاکید کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست اصناف و اقتصاد مقاومتی که با حضور روسای اصناف سراسر کشور برگزار شد گفت: بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی در دنیا به‌صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند و صنوف تولیدی ما نیز می‌توانند با تجمیع، به صادرکنندگان و واردکنندگان عمده تبدیل شوند و در صادرات غیرنفتی نقش‌آفرینی کنند. وی با اشاره به گستردگی اصناف بر نقش آنان در تامین نیازمندی‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی و توزیعی تاکید کرد و ادامه داد : در این چند ماه با روی کار آمدن دولت جدید و با حمایت همه اقشار مردم آرامش نسبی در جامعه به وجود آمده که حاکی از همکاری و تلاش همه اصناف است.

وی گفت: مردم با تک‌تک کارخانه‌ها و تجار و... در ارتباط نیستند و معمولا ارتباطشان با اقتصاد و تجارت از طریق اصناف و به‌منظور تامین نیازمندی‌هایشان است.

نعمت‌زاده با اشاره به رشد منفی بخش صنعت در سال ۹۱ گفت: رشد منفی به معنای عقبگرد در تمامی زمینه‌ها است و سال گذشته نیز کم و بیش همین بوده و امیدواریم از ابتدای امسال شاهد روند رو به رشد تولید و فعالیت‌های اقتصادی و تولید ناخالص داخلی باشیم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت سال ۹۱ تنها سالی بود که اقتصاد کشور رشد منفی صادرات را تجربه کرد و با تلاش و جبران این کمبود، رشد چند دهم درصدی صادرات در سال گذشته عاید کشور شده است. وی ادامه داد: اصناف باید بانک اصناف، بیمه اصناف و مراکز آموزشی داشته باشند.

چهار محور سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مربوط به بازرگانی داخلی است

معاون توسعه بازرگانی داخلی گفت: اصناف در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نقش مهم و تاثیرگذاری دارند.

مجتبی خسروتاج نیز در نشست اصناف و اقتصاد مقاومتی توضیح داد: از بیانات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی چهار محور به بازرگانی داخلی مرتبط است و اصناف در این زمینه می‌توانند نقش کلیدی داشته باشند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت افزود: نظام توزیع ما شفاف نیست و با کمک اتحادیه‌ها و اصناف باید مشکلات را پیدا کرده و آنها را حل کنیم.

خسروتاج بر آموزش واحدهای صنفی تاکید کرد و گفت: استفاده از تجربیات جهانی و حل مشکلات مالیاتی و ارزش افزوده باید با کمک خود اصناف اتفاق بیفتد .

خسروتاج اضافه کرد: برترین سرمایه اقتصاد نیروی انسانی است و باید امیدوار باشیم با همین سرمایه فضا برای تحقق اقتصاد مقاومتی مهیا شود.

در ادامه رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید تشکل‌های صنفی مشارکت فعال و موثری در تولید داشته باشند و تولید افزایش یابد و فضای کسب‌وکار و قوانین در بخش خصوصی اصلاح شود.

محمدحسن نکویی‌مهر بر مشتری‌مداری و شفافیت و روان‌سازی در نظام توزیع و نظارت بر اصناف و نیز همکاری و تعامل‌سازنده با دولت تاکید کرد. وی افزود: برای تحقق استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها باید برنامه داشته باشیم و اولین نیاز اصناف و تشکل‌های صنفی برای فعالیت‌های توسعه ای نیاز به راهبرد است. نکویی مهر ادامه داد: صنوف بدنه اصلی نظام توزیع کالا در کشور هستند و باید نقش اساسی در شفاف‌سازی نظام توزیع، قیمت‌گذاری و روزآمد‌سازی شیوه‌های نظارت بر بازار ایفا کنند.

به گفته وی ۲۲ درصد از واحدهای صنفی تولیدی هستند و حدود ۱۷ تا ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی به فعالیت‌های صنفی اختصاص دارد.