گروه بازرگانی: معاون سازمان غذا و دارو در تازه‌ترین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران از تدوین پیش‌نویس بسته امنیت غذایی با توجه به اهمیت آن در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی خبر داد. در همین رابطه، فعالان کشاورزی نیز از طرح‌های کارشناسی شده مقوله امنیت غذایی در پارلمان بخش خصوصی خبر داده‌اند.

تسهیل تولید در دستورکار سازمان غذا و دارو

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، هدایت حسینی، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از آمادگی این معاونت برای همکاری و تعامل با بخش خصوصی در رابطه با تدوین پیش‌نویس امنیت غذایی در کشور خبر داد. حسینی در تازه‌ترین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی با اشاره به آمادگی معاونت غذا و دارو برای تشکیل کمیته مشترک با اتاق تهران در رابطه با موضوع سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: این معاونت، تسهیل تولید و فرآوری مواد غذایی و کشاورزی را در دستور کار جدی قرار داده است.

به گفته وی در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای را با گمرک ایران منعقد کرده‌ایم که براساس آن واحدهای تولیدی خوشنام اگر برخی ویژگی‌ها را داشته باشند، می‌توانند از این پس بدون مجوز وزارت بهداشت مواد اولیه را با امضای مدیرعامل ترخیص کنند. حسینی در این باره یادآور شد که سازمان غذا و دارو، مقررات زدایی را به طور جدی در دستورکار قرار داده و در حال بازنگری برخی مقررات و قوانین است تا منطقی شدن واردات در بخش مواد غذایی امکان‌پذیر شود.

طرح‌های کارشناسی امنیت غذایی

در این نشست همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی با اشاره به مفاد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بندی از این سیاست‌ها را که بر موضوع امنیت غذایی تاکید دارد جزو اولویت‌های پیشنهادی عنوان کرد. شاهرخ ظهیری از تدوین طرح‌های کارشناسی در این کمیسیون پیرامون پیاده‌سازی امنیت غذایی خبر داد. وی در عین حال بر شفاف‌سازی در موضوع سیاست کشت در ایران تاکید کرد.

محمدحسین برخوردار، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز نقصان در بهره‌وری را یکی از مشکلات جدی در حوزه کشاورزی ایران عنوان کرد. به گفته برخوردار یکی از راه‌های بهبود بهره‌وری در کشور، این است که دولت کارمندان خود را کاهش دهد. احمد پورفلاح، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز توجه به بهره‌وری را در صنعت کشاورزی مورد تاکید قرار داد. وی با اشاره به بررسی جدی موضوع «بهره‌وری» در کمیسیون‌های اتاق‌ها تصریح کرد: فعالان اقتصادی معتقدند با اصلاح بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، کاستی‌هایی که در اقتصاد دیده می‌شود قابل جبران است.

مصرف دارو در ایران، ۱۴ برابر هندوستان

در همین رابطه ابوالحسن خلیلی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر موضوع تقویت اصلاح الگوی مصرف در کشور تاکید کرد. وی با بیان اینکه فرهنگ مناسبی در رابطه با مصرف محصولات کشاورزی و غذایی در ایران وجود ندارد، گفت: در حال حاضر و براساس آخرین آمار گمرک کشور، واردات کالاهای اساسی به کشور در حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار است که در صورت اصلاح الگوی مصرف می‌توانیم حجم بالایی از واردات در این بخش را کاهش دهیم.

رضا ارجمندی، از کارشناسان کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران نیز معتقد است دستیابی به امنیت غذایی بدون اصلاح الگوی مصرف امکان پذیر نیست. به گفته وی، در ایران نزدیک ۲‌دهه است که درباره اصلاح الگوی مصرف صحبت می‌شود اما همچنان در این بخش با نقصان و کاستی مواجه هستیم. ارجمندی به نقص در مصرف دارو در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف دارو در ایران، ۱۴ برابر پاکستان و ۱۸ برابر هندوستان است، در حالی که برای مصرف بهینه دارو در کشور، ما دارای مواد قانونی هستیم که عمدتا رعایت نمی‌شود. ارجمندی با بیان اینکه دلیل عمده ضایعات در کشور به عدم بازیافت محصولات برمی‌گردد، یادآور شد متوسط ضایعات در دنیا برابر با ۳۰ درصد است در حالی که در ایران به ۴۰ درصد می‌رسد.