گروه بازرگانی: در دیدار وزرای کشاورزی ایران و فرانسه مقرر شد یک کارگروه مشترک برای بررسی جزئیات همکاری‌ها تشکیل شود. به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، در دیدار محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی با استفان لوفول، وزیر کشاورزی فرانسه که در ساختمان وزارت جهاد کشاورزی فرانسه برگزار شد دوطرف درباره راهکارهای توسعه همکاری‌های دوجانبه در بخش کشاورزی گفت‌وگو کردند. محمود حجتی در این دیدار زراعت، بذر، دامپروری، شیلات، تولید واکسن‌های دامی و صنایع تبدیلی را به‌عنوان بخش‌های مهمی برای همکاری با فرانسه بر شمرد و اعلام کرد: در این ملاقات مقرر شد یک کارگروه مشترک برای بررسی جزئیات همکاری‌های مشترک تشکیل شود.

استفان لوفول نیز با بیان اینکه این ملاقات نخستین دیدار وزرای کشاورزی دو کشور در مدت ۳۵ سال اخیر است، از عزم و اراده دولت فرانسه برای گسترش همکاری‌ها با ایران در بخش کشاورزی خبر داد. وزیر کشاورزی فرانسه با تاکید بر اینکه کشاورزی نباید شامل تحریم‌ها شود گفت: در این باره با وزیر خارجه فرانسه برای توسعه روابط در بخش کشاورزی صحبت کرده‌ام که هرگونه تصمیمی که در این دیدار اتخاذ شود، اطمینان داشته باشید اجرای آن را تضمین کرده‌ایم و موانع آن را بر طرف خواهیم کرد. حجتی همچنین در جمع صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی بخش کشاورزی فرانسه اعلام کرد: شرایط برای ورود سرمایه‌گذاری خارجی به بخش کشاورزی ایران آماده است زیرا جذب سرمایه مورد نیاز برای گسترش صنایع کشاورزی مطابق با استانداردهای بین‌المللی از اولویت‌های این وزارتخانه است. به گفته وزیر جهاد کشاورزی از نظر بهره‌مندی از زمین، حدود ۳۷ میلیون هکتار از اراضی ایران استعداد بالقوه کشت داشته ولی به دلیل محدودیت منابع آبی تنها ۵/۱۸ میلیون هکتار از اراضی یاد شده به صورت دیم و آبی به تولید محصولات کشاورزی اختصاص دارد. این در حالی است که تولید محصولات کشاورزی ایران سالانه به بیش از ۹۰ میلیون تن می‌رسد و در تولید و صادرات محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی جزو ۱۰ کشور نخست دنیا است. حجتی در این دیدار تصریح کرد: ایران در تولید زعفران، انار و پسته جایگاه نخست جهانی، در تولید خرما و زردآلو جایگاه دوم، در تولید انجیر و گیلاس جایگاه سوم و در تولید گردو و سیب درختی جایگاه چهارم جهانی را دارد.

پیش از این حجتی‌، وزیر جهاد کشاورزی ‌با گری گالر، وزیر کشاورزی برزیل در پاریس راه‌های توسعه روابط کشاورزی ایران و برزیل را بررسی کرده بود. در همین راستا مقرر شد برای آشنایی بیشتر با بخش دولتی و خصوصی کشاورزی در برزیل و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولید ایران، هیاتی به ریاست گری گالر، وزیر کشاورزی برزیل، مهرماه به تهران سفر کند. در این دیدار دو طرف برای هماهنگی و همکاری نزدیک در عرصه‌های بین‌المللی به‌ ویژه در سازمان جهانی بهداشت دام به توافق رسیده‌اند.