گروه بازرگانی: اومیت یاردیم سفیر ترکیه در ایران با مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق‌نامه جامع گمرکی تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، در این دیدار مسعود کرباسیان از عدم اجرای توافق‌نامه‌های استفاده از دروازه مشترک مرزی انتقاد کرد و علت آن را ماده‌ای دانست که بر اساس مقررات سازمان تجارت جهانی(WTO) تنظیم شده، در صورتی‌که ایران فعلا عضوسازمان تجارت جهانی نیست.

کرباسیان تاکید کرد: من به دنبال این هستم که علاوه بر حل مساله مذکور مسائل مرزی و گمرکی با کشور ترکیه نداشته باشیم و ما به روابط گمرکی بین دو کشور بالاتر از دروازه مشترک مرزی نگاه می‌کنیم.

رئیس کل گمرک ایران در ادامه تنظیم یک موافقت‌نامه همکاری جامع گمرکی میان ایران و ترکیه را براساس موافقت‌نامه مدل جدید سازمان جهانی گمرک (نسخه ۲۰۰۴ میلادی) ضروری دانست.

اومیت یاردیم سفیر ترکیه هم در این دیدار با اشاره به در پیش بودن سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه از فراهم شدن مقدمات امضای ۲۶ موافقت‌نامه همکاری دوجانبه در این سفر خبر داد و گفت: پس از انجام مراحل کارشناسی موافقت‌نامه جامع همکاری‌های گمرکی ایران و ترکیه، امکان امضای آن فراهم خواهد شد.