دستور ویژه برای تنظیم بازار رمضان

گروه بازرگانی: در حالی که ۱۱ روز به آغاز ماه رمضان باقی مانده، رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیات دولت دستگاه‌های ذی‌ربط را مامور تامین مایحتاج و نیازمندی‌های مردم در این ماه کرد. حسن روحانی اظهار امیدواری کرد که مواد خوراکی مورد نیاز مردم به میزان کافی در دسترس باشد و به همین منظور وزارتخانه و دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار، ماموریت ویژه‌ای برای تامین مایحتاج دریافت کردند. این در حالی است که پیش از این گفته شده بود دولت در نظر دارد در سال ۹۳ سبد کالاهایی را در چند نوبت در میان جامعه هدف خاص توزیع کند، اما حالا که حدود ۱۰ روز به ماه رمضان باقی مانده، خبری از این سبد کالاها نیست. این در حالی است که پیش از این احمد میدری، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده بود که سبد کالا با هدف تامین امنیت غذایی توزیع می‌شود و جامعه هدف همانند سبد اول نخواهد بود. ضمن اینکه اگر دولت بودجه‌ای برای توزیع کالاهای اساسی در اختیار داشته باشد، برای ماه رمضان نیز برنامه‌ای برای توزیع کالا در بین مردم خواهد داشت. اما با گذشت نزدیک به سه ماه از ابتدای سال جاری و زمان کمی که تا ماه رمضان هم باقی است، هنوز از اقداماتی که دولت برای ماه رمضان پیش‌بینی کرده، خبری در دست نیست.

سبد کالای رمضان در ابهام

بر اساس آخرین گفته‌های مسوولان، کارگران مشمول قانون کار یکی از جامعه‌های هدف دریافت سبد کالای دولت بودند، اما در توزیع اولین مرحله سبد کالا بسیاری از کارگران محروم شدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین روزهای سال‌ گذشته اعلام کرد که در سال ۹۳ کارگران از دریافت سبد کالا محروم نمی‌شوند. امسال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تغییر نام سبد کالا به «بسته‌های امنیت غذایی» اعلام کرد، این سبد تنها به اقشار بسیار ضعیف جامعه تعلق می‌گیرد. به این ترتیب اعلام شد تنها افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی امکان دریافت بسته‌های حمایتی را خواهند داشت. این در حالی است که روز گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه همایش سیاست‌های پولی و ارزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره توزیع سبد کالا مسوولیتی ندارد و دولت وزارت تعاون را مسوول اجرای این کار کرده است. پیش از این نیز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که ارائه سبد کالا در دستور کار قرار دارد اما منتظرند تا جامعه هدف آن به تصویب هیات وزیران برسد. این در حالی است که روز گذشته محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور عنوان کرد: اعتباری با عنوان سبد کالا نداریم، بلکه ۲۴۰۰میلیارد تومان اعتبار حمایت غذایی به مشمولان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص می‌یابد. همچنین حمایت غذایی شامل کارمندان نمی‌شود و فقط برای قشر کم‌درآمد تحت پوشش نهادهای حمایتی حمایت غذایی اختصاص خواهد یافت.

۵نمایشگاه ضیافت در تهران

از سوی دیگر همواره در سال‌های گذشته دولت در آستانه ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌ای را برای تامین مایحتاج مردم به ویژه در این ماه پیش‌بینی می‌کرد. به گفته رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی امسال نیز در ایام ماه رمضان، نمایشگاه ضیافت برای ارائه مایحتاج خانوارها از جمله برنج، روغن، شکر، حبوبات، خرما، پنیر و گوشت با تخفیف ۵ تا ۱۵ درصدی در ۵ نقطه تهران و شهرستان‌ها برپا می‌شود. قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در این باره توضیح داد: مجوز برگزاری دو نمایشگاه ضیافت در مصلای تهران و حکیمیه تهرانپارس تایید شده و ثبت‌نام غرفه آن نیز آغاز شده، همچنین در ۳ نقطه دیگر از جمله بوستان ولایت، فرهنگسرای خاوران و استادیوم تختی نیز این نمایشگاه‌ها برپا خواهد شد، اما هنوز قطعی نشده است.

براین اساس و بنا به توافق سازمان حمایت با عمده‌فروشان مواد غذایی، افزایش قیمت مواد غذایی به پس از ماه رمضان موکول خواهد شد. حسنی در این باره نیز توضیح داد: فعلا تا ۳۰ خرداد افزایش قیمتی نخواهیم داشت و پس از آن نیز منتظر دستورالعمل دولت خواهیم بود اما از آنجایی که در بازار رکود حاکم است به نظر می‌رسد قیمت‌ها افزایش چندانی نداشته باشد. روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره تامین کالاهای مورد نیاز مردم در ماه رمضان گفت: بازار ماه رمضان با توجه به تولید و تامین ذخایر اقلام مورد نیاز از محل تولید داخلی تنظیم می‌شود. محمود حجتی همچنین افزود: وزارت جهاد کشاورزی مسوول تولید و تامین ذخایر مورد نیاز در زمینه اقلام غذایی کشور است و این اطمینان را به همه مصرف‌کنندگان می‌دهد در ارتباط با ذخایر مورد نیاز ماه رمضان به ویژه کالاهای اساسی مانند برنج، مرغ، گوشت قرمز و ... هیچ مشکلی وجود ندارد.

تولید داخل برای ماه رمضان کافی است

در همین حال که رئیس‌جمهور دستگاه‌های ذی‌ربط را مامور تامین مایحتاج مردم در ماه رمضان کرده، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی نیز روز گذشته اعلام کرد: میزان تولید و ذخیره‌سازی محصولات پروتئینی به اندازه کافی است و مشکلی برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان در ماه رمضان نداریم.به گزارش «ایسنا» حسن رکنی با اشاره به افزایش مصرف محصولات پروتئینی در ماه رمضان اعلام کرد: به طور معمول هر ساله میزان مصرف محصولات پروتئینی در ماه رمضان افزایش می‌یابد که امسال با توجه به تولید و ذخیره‌سازی مناسب انواع محصولات پروتئینی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و شیر به نظر نمی‌رسد مشکلی برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان در این ماه وجود داشته باشد. وی افزود: شرکت پشتیبانی امور دام در کنار وزارت جهاد کشاورزی هر ساله اقدام به ذخیره‌سازی محصولات پروتئینی مانند ماه‌های پر‌مصرف برای ماه رمضان می‌کند که در سال‌های پیش این ذخیره‌سازی عمدتا از محل واردات بود و امسال با توجه به شرایط تولید مناسب، ذخیره‌سازی محصولات پروتئینی از محل تولید داخلی انجام شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی ادامه داد: میزان ذخیره‌سازی گوشت مرغ در شرکت پشتیبانی امور دام تاکنون ۱۲۰ هزار تن بوده و اگر تعاونی‌های مصرف دستگاه‌های دولتی یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخواهند نیاز مصرف‌کنندگان خود را تامین و عرضه کنند شرکت پشتیبانی امور دام آمادگی هرگونه همکاری در این زمینه را دارد.

قیمت زولبیا و بامیه تعیین شد

موضوع قیمت‌گذاری زولبیا و بامیه به عنوان شیرینی مخصوص ماه رمضان نیز همواره در آستانه ماه رمضان مطرح می‌شود. به گفته رئیس اتحادیه کشوری قنادان و شیرینی‌پزان، امسال در آستانه ماه رمضان کلیه مواد اولیه تولید زولبیا بامیه به صورت آزاد تامین می‌شود و قیمت این کالا در تهران تا ۲۱ درصد افزایش یافته است. محمد نصرتی در این رابطه به اقتصاد نیوز گفت: قیمت این کالا در تهران تعیین و قرار شده زولبیا و بامیه درجه یک ۸۵۰۰ تومان و زولبیا بامیه درجه دو ۸۰۰۰ تومان به فروش برسد.