گروه بازرگانی: چهارمین نشست شورای گفت‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران با حضور رئیس اتاق بازرگانی تهران و استاندار تهران و برخی دیگر از مسوولان با تاکید بر برگزاری همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی طی نیمه نخست سال جاری در تهران به پایان رسید. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق تهران با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، یک بند از این سیاست‌ها را امنیت غذایی عنوان کرد و از این رو، توجه به این بخش را جزو مهم‌ترین سیاست‌های ابلاغی دانست.

به گفته رئیس اتاق تهران، در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر ایجاد رقابت بین مناطق و استان‌های کشور نیز تاکید شده است، به همین دلیل استان تهران می‌تواند در این بخش سهم بسزایی داشته باشد. آل اسحاق همچنین تشکیل کارگروهی با مشارکت اتاق تهران، معاونت برنامه‌ریزی استانداری تهران، اداره تعاون این استان، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و سازمان امور اقتصادی و دارایی این استان را برای رسیدگی به موضوعات کشاورزی و رفع موانع این بخش پیشنهاد کرد که مورد استقبال استاندار تهران قرار گرفت.

حسین هاشمی، استاندار تهران نیز تشکیل کارگروه‌های صنعت و معدن و تعاون را پیشنهاد کرد که با استقبال فعالان اقتصادی مواجه و مقرر شد گزارش‌ جلسه‌های این کارگروه‌ها به طور ماهانه به دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران ارائه شود. استاندار تهران با بیان اینکه سقف پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی تعیین نشده است، این را فرصتی برای واحدهای تولیدی و بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: بر اساس تصمیمات اخیر دولت و بانک مرکزی، هر یک از استان‌های کشور که طرح‌های توجیهی قوی خود را به این صندوق ارائه دهند، می‌توانند از منابع آن برخوردار شوند. هاشمی خطاب به رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که در جلسه حضور داشت، گفت: این سازمان باید هرچه زودتر طرح‌های اقتصادی در استان تهران را احصا کرده و برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی کند.

محمد رضا بهرامن، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز گفت: طی سال جاری به ندرت پیش آمده که واحدهای تولیدی متقاضی توانسته باشند به منابع و تسهیلات صندوق توسعه ملی دست پیدا کنند. به گفته بهرامن، در شرایط تحریم واحدهای تولیدی در ایران دچار لطمه شدند در حالی که بانک‌ها به سودآوری رسیدند و نرخ سودهای خود را افزایش دادند.

بهرامن در ادامه این پیشنهاد را مطرح کرد که استان تهران پرچم جذب سرمایه‌گذاری خارجی به کشور را در دست بگیرد و به سایر استان‌ها و فعالان اقتصادی کشور تسری دهد.

به دنبال این پیشنهاد، رئیس اتاق تهران خواستار تسریع در راه‌اندازی هیات اجرایی کمیته برگزاری همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی شد که این کمیته با موافقت اعضای حاضر مقرر شد با حضور نمایندگانی از اتاق تهران، استانداری تهران و اداره امور اقتصادی و دارایی تشکیل شود.