گروه بازرگانی: وزیر جهاد کشاورزی نرخ جدید خرید شیر خام از دامداران را ۱۴۴۰ تومان برای هر کیلوگرم اعلام کرد. محمود حجتی در حاشیه همایش فرهنگ جهادی در جمع خبرنگاران در خصوص تعیین نرخ خرید شیرخام، اظهار کرد: نرخ جدید خرید شیر خام از دامداران ۱۴۴۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است. به گفته وی این نرخ در کمیسیون تنظیم بازار تعیین شده و مورد تایید دامداران نیز است، ضمن آنکه هم اکنون شیر خام با نرخ ۱۱۱۰ تومان از دامدار خریداری می‌شود و دولت پیش از این یارانه ۱۹۰ تومانی به آن اختصاص داده بود.

با احتساب یارانه، هم اکنون شیر خام از دامدار با قیمت ۱۳۰۰ تومان در هر کیلو خریداری می‌شود. این در حالی است که رضا باکری، رئیس انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرید شیر از دامدار هنوز ابلاغ نشده است، گفت: تا زمانی که میزان افزایش قیمت از سوی معاونت اجرایی رئیس جمهور ابلاغ رسمی نشود، شیر خام با نرخ ۱۱۱۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود.

در همین حال، معاون امور تولیدات دامی جهاد کشاورزی نیز در گفت و گو با اقتصاد نیوز پیش‌بینی کرده امسال میزان تولید شیر به ۸‌میلیون و ۴۰۰ تا ۸‌میلیون و ۵۰۰ تن برسد. به گفته حسن رکنی اکنون میانگین تولید برای هر ایرانی ۱۰۵ کیلو است؛ اما میانگین مصرف از این رقم کمتر است، چون ایران سال گذشته ۵۰۰ هزار تن مازاد تولید را صادر کرد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر تامین نقدینگی لازم واحدهای نیمه فعال و فعال صنعت شیر و لبنیات حائز اهمیت است، چون ما به دنبال بهبود کیفیت و توسعه محصول هستیم.