پرداخت سهم انفال به شهرداری

سردار خالدی: دومین نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و شهرداری تهران در حالی با امضای یک منشور همکاری همراه بود که گلایه‌های شهردار از دولت را هم در پی داشت. «پرداخت سهم درآمدی از محل انفال به شهرداری» توسط دولت مهم‌ترین خواسته محمدباقر قالیباف بود که به اعتقاد وی با وجودی که این مجموعه وضعیت فعلی دولت را درک می‌کند، اما از منابع درآمدی خود نیز نمی‌گذرد. بخش دیگری از انتقادات شهردار به مساله «فروش تراکم» اختصاص داشت که به گفته قالیباف وظیفه آن بر عهده شهرداری نیست و دولت باید در این باره چاره‌اندیشی کند. البته شهردار قول مساعد هم داد در صورتی که دولت بخواهد، آماده است از همین حالا ساخت‌وساز مسکونی در تهران را تعطیل کند. پیش از این در اولین نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و شهرداری تهران روی تهیه پیش‌نویس‌های توافق دو طرف و ایجاد تعامل سازنده تاکید شده بود.

درخواست شهرداری برای سرمایه‌گذاری

دادن سهم شهرداری توسط دولت در مقوله انفال (ثروت‌های عمومی) مهم‌ترین بخش صحبت‌های محمدباقر قالیباف در نشست سه‌شنبه شب در برج میلاد بود؛ به اعتقاد شهردار تهران اگر چه شهرداری مشکلات فعلی دولت را درک می‌کند و معتقد است نباید فشارهای بی‌رویه به دولت وارد شود اما یکی از خواسته‌های جدی خود را در این می‌داند که دولت سهم شهرداری را پرداخت کند. ساماندهی منطقه ۱۲ شهر تهران نیز از موضوعاتی بود که بر اساس آن اعلام شد مجموعه مدیریتی شهرداری در این منطقه ساکن است. قالیباف در این باره تصریح کرد: این منطقه هویت شهر ما است و در گذشته قیمت زمین و منزل ارزان‌تر از ۳۰ کیلومتری تهران بود. اما ما می‌خواهیم در این منطقه که با بیشترین بافت فرسوده مواجه است، بزرگ‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم و رسالت تاریخی خود را انجام دهیم. بر این اساس وی از فعالان بخش خصوصی درخواست کرد که بیشترین تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها در این منطقه محدود شود. پیش از این روزنامه «دنیای اقتصاد» هم درباره بهبود این منطقه در گفت‌وگو با معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از آغاز اجرای فاز اول طرح «محدوده مرکزی» در تهران، به‌صورت آزمایشی در محله بازار خبر داده بود. این در حالی است که طرح محدوده ‌مرکزی، مدل تجربه‌شده شهرهای بزرگ دنیا است که در قالب آن، امکانات و فضاهای تفریحی‌-گردشگری در مناطق مرکزی شهر متمرکز می‌شود و چهره این مناطق از وضعیت کار و فعالیت و کاربری‌های تجاری و اداری به حالت «توریستی» تغییر می‌کند. البته شهرداری تهران در این باره هم اعلام کرده در محدوده مرکزی پایتخت بافت تاریخی و گردشگری احیا و مرکز شهر از حالت «شب‌مردگی» خارج خواهد شد.

‌قالیباف همچنین در حاشیه دیدار با فعالان بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: طی تفاهم‌نامه مشترکی که بین شهرداری تهران و اتاق بازرگانی ایران امضا شده سعی می‌کنیم در بخش سرمایه‌گذاری از ظرفیت بخش خصوصی در رشته‌های مختلف استفاده شود. توجه به بنگاه‌های کوچک‌، ایجاد اشتغال و بحث ساخت‌وساز در شهر با محور معماری ایرانی و اسلامی از دیگر موضوعاتی بود که در تفاهم‌نامه مشترک پنج ساله به آن تاکید شده است.

شهردار تهران درباره همکاری‌های مشترک دو طرف تصریح کرد: مسائل مربوط به پسماند، حمل و نقل عمومی و ریلی،‌ جابه‌جایی بار‌، ایجاد شهربازی، ‌فروشگاه‌های بزرگ به شکل مدرن، ‌بحث مربوط به نمایشگاه‌ها و انبارها می‌تواند بستر مناسبی برای تعامل بخش خصوصی و شهرداری باشد که به ایجاد فضای کسب‌وکار هم کمک می‌کند. این در حالی است که حوزه پسماند در دست بخش خصوصی است و در بخش حمل‌ونقل نیز ۷۰ درصد اتوبوسرانی به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرده است. البته قالیباف تاکید کرد: ساخت و احداث مترو هم باید به بخش خصوصی سپرده شود. چاره‌اندیشی برای رشد بی‌رویه جمعیت شهر تهران از گلایه‌های شهردار بود؛ قالیباف با طرح این پرسش که چرا ما در یک درصد خاک کشور بیش از ۲۳ درصد جمعیت را متمرکز کرده‌ایم، تصریح کرد: قبلا حریم تهران حدود ۷۴۰ کیلومتر مربع بود که با طرح جامع حریم تهران به ۶۴۰ کیلومتر مربع کاهش پیدا کرد.

ساخت‌وسازها را تعطیل می کنیم!

شهردار تهران در پاسخ به اینکه وزیر راه و شهرسازی اخیرا عنوان کرده شهرداری باید درآمدش را به جای فروش بی‌رویه تراکم به سمت دیگری ببرد و این مساله در کنترل جمعیت شهر تهران موثر است، گفت: فروش تراکم معضل همه شهرها است و این مساله بر عهده شهرداری نیست و دولت باید برای آن چاره‌اندیشی کند. وی با طرح این پرسش که از زمانی‌که شهرداری‌ها مستقل شدند منبع درآمدشان کجا است، اظهار کرد: دریافت عوارض کفایت هزینه‌‌های شهرداری را نمی‌کند. من به‌عنوان شهردار تهران اعلام کرده‌ام اگر دولت امروز به ما ابلاغ کند که ساخت‌وساز مسکونی را در تهران تعطیل کنیم، آماده‌ام از همین اکنون این کار را انجام دهم. پیش از شهردار تهران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم با بیان اینکه ما به دنبال توسعه هستیم، اظهار کرد: توسعه فرهنگی و اجتماعی به دنبال توسعه اقتصادی می‌آید و اگر رشد اقتصادی به وجود بیاید چه بسا دیگر ابعاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اهمیت توجه به توسعه اقتصادی در حدی است که به گفته شافعی اگر برنامه مدون توسعه اقتصادی در دستور کار قرار داده شود، یکی از معضلات شهر تهران که «حاشیه نشینی» است، حل می‌شود.

بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهر آفتاب

صحبت‌های معاون شهردار هم در حالی به راه‌اندازی نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب اختصاص داشت که در نشست مشترک قبلی اتاق ایران و شهرداری نیز درباره آن صحبت به میان آمده بود. (پروژه مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در زمینی به مساحت ۱۳۸ هکتار به فاصله اندکی از فرودگاه امام در مسیر اتوبان تهران - قم واقع شده است.) به گفته معاون توسعه برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران فضاهای نمایشگاهی فعلی هیچ تناسبی با استانداردهای نمایشگاه‌های بین‌المللی ندارد و بیشتر به صورت کپر و شبیه سوله هستند، به‌همین دلیل شهرداری تهران درصدد است فاز اول نمایشگاه بین‌المللی در مجموعه شهر آفتاب را تا پایان سال به اتمام برساند. در این میان البته معاون شهردار تصریح کرد که تمام امکانات مربوط به این پروژه همچون ایستگاه مترو تا دو سه ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. «تامین بودجه نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب» نیز از دیگر موضوعاتی بود که محمود صلاحی آن را مطرح کرد. به اعتقاد وی، بودجه‌ای که برای شهر آفتاب در سال جاری تعیین شده، ۱۴۰ میلیارد تومان است، اما رقم لازم برای راه‌اندازی آن ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است. این در حالی است که برای راه‌اندازی مجموعه شهر آفتاب که فضای آن پنج برابر فضای نمایشگاه‌های فعلی است، اتاق بازرگانی ایران همکاری جدیدی را با شهرداری تهران آغاز کرده است.