گروه بنگاه‌های اقتصادی: رئیس مجمع واردات در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر تجارت خارجی کشور، اظهار کرد: بنابر تجربه، اثرپذیری اقتصاد کشور از شوک‌های سیاسی بسیار بالا است؛ به همین جهت، اکنون که تنها چند روز به پایان ضرب‌الاجل اولیه برای دستیابی ایران و ۱+۵ به توافق جامع هسته‌ای ‌مانده، دو موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اول، رفتار بین‌المللی تیم اقتصادی دولت و دوم، مدل پیش آگهی‌های دولت به تجار و فعالان اقتصادی. محمدحسین برخوردار ادامه داد: رفتار بین‌المللی مردان اقتصادی دولت از یکسو می‌تواند به ورود برندهای صاحب نام و شناسنامه دار بین‌المللی به کشور و خروج برندهای ضعیف و فاقد اصالت منجر شود و از سوی دیگر، می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌برداری حداکثری تجار از فضای باز اقتصادی ناشی از تعدیل تحریم‌ها شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: دولت نیز باید به‌گونه‌‌ای عمل کند که موجب از‌دست رفتن انگیزه‌ها و پتانسیل‌های فعالان اقتصادی نشده و انرژی ذخیره شده تجار برای دورخیز خروج از انزوا را هدر ندهد.

وی در رابطه با رفتار مصرف‌کنندگان در مواجهه با پیام کاهش تحریم‌ها هم تصریح کرد: نحوه نگرش مردم و مکانیسم رفتاری خرید کالا و خدمات از سوی مصرف‌کننده، تاثیر بسزایی در آرامش بازار و سازوکارهای عرضه و تقاضا دارد، زیرا انگیزه ذخیره‌سازی کالا توسط مصرف‌کنندگان که خود مولد تقاضای مضاعف است، ممکن است تبدیل به انگیزه‌هایی شود که به رکود بازار دامن بزند. به همین جهت باید به عنوان محور اصلی تحلیل‌های دولتمردان در رابطه با تنظیم بازار در این دوره مدنظر قرار گیرد.