گروه بازرگانی: ۷۳ میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار، حجم تجارت خارجی ایران در ۹ ماه منتهی به آذر سال ۱۳۹۳ است. براساس آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، حجم صادرات ۳۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار و حجم واردات ۳۸ میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار ثبت شده است. این آمار نشان می‌دهد که حجم واردات، با اختلاف ۳ میلیارد و ۳۱۷ میلیون دلار همچنان از صادرات بیشتر است. این امر بیانگر تشدید تراز منفی تجاری ایران برای چندمین ماه متوالی است. این در حالی است که در آمار ۸ ماه سال جاری این اختلاف ۲ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار بوده و آمار اخیر منتشر شده حاکی از افزایش ۵۱۰ میلیون دلاری این اختلاف نسبت به آمار ماه گذشته است. آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک بیانگر صادرات ۷۰ میلیون و ۲۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار و واردات ۲۹ میلیون و ۵۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۸میلیارد و ۴۶۲ میلیون دلار است. صادرات در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری از نظروزنی ۱۲/۵ درصد و از نظر ارزشی ۷۲/۱۷ درصد افزایش داشته است. واردات نیز با رشد وزنی ۳۵/۳۱ درصدی به همراه رشد ارزشی ۹۸/۱۴درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

عمده اقلام صادراتی

براساس آمار اخیر، اقلام عمده صادرات در ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۳ شامل پروپان مایع شده به ارزش ۱.۵۶۶ میلیون دلار و سهم ارزشی ۱۲/۶ درصد، متانول به ارزش ۱.۰۴۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۹/۴ درصد، بوتان مایع شده به ارزش۱.۰۴۰ میلیون دلار و سهم ارزشی ۰۷/۴ درصد بوده است.

از سوی دیگر، براساس آمار جدید گمرک در مدت زمان مورد بررسی صادرات ۱۳میلیون و ۴۲۴ هزار تن میعانات گازی به ارزش ۹میلیارد و ۵۷۶میلیون دلار با رشد ۶۰/۷۹درصدی در وزن و رشد ۹۵/۴۴درصدی از نظر ارزش دلاری همراه بوده است. همچنین صادرات ۱۲میلیون و ۷۲۷هزار تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۹میلیارد و ۸۰۱میلیون دلار، رشد ۳۱/۹درصدی را از نظر وزنی و رشد ۷۶/۱۸درصدی را از نظر ارزش دلاری تجربه کرده است. صادرات ۴۴میلیون و ۵۹هزار تن سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع‌دستی به ارزش ۱۵میلیارد و ۷۶۸میلیون دلار با رشد منفی ۵۸/۷درصدی در وزن و رشد ۱۵/۵درصدی در ارزش دلاری همراه بوده است.

عمده صادرات کشور طی ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۳ به کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هند است. براساس این آمار عمده صادرات ایران در مدت زمان بررسی شده به چین به ارزش ۶ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار و از نظر وزنی معادل ۲۱میلیون و ۴۷۸ هزار تن بوده است. این آمار نشان می‌دهد صادرات ایران به چین از نظر ارزشی با رشد ۸۰/۲۷ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و از نظر وزنی با افت ۷۹/۸ درصدی مواجه بوده است. پس از چین، عراق به عنوان دومین هدف صادرات ایران بیشترین حجم صادرات را در خود جای داده است. صادرات به عراق با ارزش ۴ میلیارد و ۴۹۶ میلیون دلار و از نظر وزنی ۱۱ میلیون و ۴۴۵ هزار تن همراه بوده که نسبت به مدت زمان مشابه افت ۶۱/۰‌درصدی ارزش دلاری و افت ۷۶/۱۳ درصدی از نظر وزنی را تجربه کرده است. کشور امارات متحده عربی با ۲ میلیارد و ۷۱۵ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار و هند با یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار به ترتیب کشورهای عمده مقصد صادرات هستند.

میزان صادرات به تفکیک ۵ کشور عمده مقصد بیانگر صدر نشینی کشور چین است. کشور چین با ۹۷/۲۵ درصد سهم ارزش دلاری و ۸۲/۳۷ درصد سهم وزنی از صادرات در رتبه اول قرار دارد. عراق با ۵۹/۱۷ درصد سهم ارزش دلاری و ۱۵/۲۰ درصد سهم وزنی در رتبه دوم، امارات متحده عربی با ۶۲/۱۰ درصد سهم ارزش دلاری و ۷۴/۷ درصد سهم وزنی در رتبه سوم، افغانستان با ۳۵/۷ درصد سهم ارزش دلاری و ۸۸/۳ درصد سهم ارزش وزنی در رتبه چهارم و هند با ۳۲/۶ درصد سهم ارزش دلاری و ۶۴/۵ درصدی سهم ارزش وزنی از صادرات کشور سهم دارند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۵۰ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۸/۱۴ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

عمده اقلام وارداتی

عمده‌ترین اقلام وارداتی طی ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۳ شامل دانه گندم سخت به ارزش ۱.۲۹۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳۸/۳درصد، ذرت بسته بسته‌بندی شده به هر شکل و میزان به ارزش ۱.۱۹۳ میلیون دلار سهم ارزشی ۱/۳درصد، برنج به ارزش ۱.۱۱۹ میلیون دلار و سهم ارزشی ۹۱/۲درصد، کنجاله سویا به ارزش ۱.۰۰۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۶۱/۲ درصد، وسایل نقلیه موتور پیستونی درونسوز تناوبی جرقه‌ای- احتراقی با حجم سیلندر بیشتر از ۱۵۰۰ سانتی مترمکعب اما از ۳ هزار سانتی متر مکعب بیشتر نباشد به ارزش ۹۸۳ میلیون دلار و سهم ارزشی ۵۶/۲ درصد، بوده است.

بیشترین حجم واردات در ۹ ماه منتهی به آذر امسال مربوط به کشورهای امارات متحده عربی، چین، جمهوری کره، ترکیه و هند بوده است.

در بخش واردات به تفکیک پنج کشور عمده طرف معامله طی ۹ ماه منتهی به آذر سال ۹۳، کشور امارات متحده عربی با سهم ارزش دلاری ۸۹/۲۳ درصد و سهم وزنی ۳۱/۲۱ درصد پیشتاز واردات به ایران است. پس از آن کشور چین با سهم ارزشی ۳۴/۲۳ درصد و سهم وزنی ۲۲/۱۳ درصد در رتبه دوم، جمهوری کره با سهم ارزش دلاری ۰۴/۸ درصد و سهم وزنی ۷۵/۳ درصد در رتبه سوم، ترکیه با سهم ارزش دلاری ۳۷/۷ درصد و سهم وزنی ۷۳/۸ درصد در رتبه چهارم قرار دارد. هند نیز با سهم ارزش دلاری ۳۱/۷ درصد و سهم وزنی ۵۴/۸ درصد جایگاه پنجم را در واردات به خود اختصاص داده است. این آمار نشان می‌دهد واردات ایران به امارات متحده عربی از نظر ارزشی با افزایش ۲۳ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته و از نظر وزنی ۱۰/۲۸ درصد افزایش داشته است. چین به عنوان دومین طرف معامله ایران در میان کشورهای نام برده است. واردات از چین با ارزش ۸ میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار و از نظر وزنی ۳ میلیون و ۹۰۳ هزار تن همراه بوده که نسبت به مدت زمان مشابه ۶۱/۳۸ درصد ارزش دلاری و افزایش ۷۷/۲۸درصدی از نظر وزنی را تجربه کرده است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۳۰۳ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۴۹/۱۲ درصدی در ارزش دلاری داشته است.

تجارت 73 میلیارد دلاری تا پایان پاییز

تجارت 73 میلیارد دلاری تا پایان پاییز

تجارت 73 میلیارد دلاری تا پایان پاییز