گروه بازرگانی: همزمان با اعلام برنامه طیف‌های مختلف که خواهان حضور در انتخابات هشتمین دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در اسفند ماه هستند، انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی با انتشار دومین بیانیه برنامه‌ها و درخواست‌های خود را اعلام کردند که به شرح زیر است: انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران که با دیدگاه تحول‌طلبانه به اتاق‌ها و نقش آنها در اقتصاد ملی می‌نگرد، رویکرد خود به اتاق‌ها را بر بنیاد تجربه و تلاش طولانی تحول‌خواهان استوار کرده است. انجمن بر این باور است که تجربه بیش از یک دهه گذشته از منظر تحول و تعالی اتاق پروژه‌ای ناتمام و نیمی از راه تحول بوده و این تجربه نیازمند تداوم و پیوستگی است. ما تاکید می‌کنیم آنچه می‌گوییم و آنچه خواهان آنیم بر شالوده منشور خواستاران تحول در سال ۱۳۸۱شکل گرفته و این منشور که مانیفست ما به شمار می‌آید با توجه به تحولات فضای بین‌الملل، تغییر شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، تجربه‌ها و دستاوردها و تحلیل فرصت‌های پیش‌رو بازنگری شده است. ما می‌گوییم که دخالت و مشارکت فعالانه مردم در زندگی اجتماعی خود، اصلی‌ترین وسیله حل دشواری‌ها و مؤثرترین ابزار پیشرفت و رشد است.

ما می‌گوییم اتاق‌های بازرگانی نقشی ویژه و برجسته‌ جهت نهادینه کردن مشارکت فعالان اقتصادی و بنگاه‌ها، در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها فراهم می‌کنند.

ما می‌گوییم سختی‌های راه برای دستیابی به حقوق و انجام وظایف قانونی نباید مایه دلسردی و گوشه‌نشینی شود.

ما می‌گوییم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق ایران) به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین تشکل فعالان اقتصادی کشور حق دارد و موظف است با حضور و مشارکت و اظهارنظر در کلیه عرصه‌ها و زمینه‌های اقتصادی و صنعتی و بازرگانی، نه تنها موجودیت و نقش کارساز خود را به اثبات برساند، بلکه به پیشرفت و تکامل و رفاه جامعه کمک کند.

ما می‌گوییم در چارچوب قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ قانون اتاق، قانون خصوصی‌سازی و قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار و سایر قوانین و مقررات وظایف سنگینی به عهده بخش خصوصی و اتاق گذاشته شده و فرصت‌هایی برای آنها پدید آمده است که به‌رغم برخی تلاش‌ها و دستاوردهای مفید، به نحو مطلوب از این فرصت‌ها استفاده نشده است.

ما می‌گوییم در راستای بهره‌گیری از این فرصت‌ها و ایفای ماموریت تاریخی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و اتاق ایران نیاز به تجدید سازمان و تجهیز و بسیج همه‌جانبه دارند.

ما می‌گوییم انتخابات هیات نمایندگان اتاق تهران و اتاق‌های شهرستان، تاثیر تردیدناپذیری بر کیفیت عملکرد اتاق ایران خواهد داشت و انتظارها و آرمان‌های ما درباره اتاق تهران از انتظارها و آرمان‌های ما درباره اتاق ایران جدا نیست.

ما می‌خواهیم اتاق ایران به‌عنوان عالی‌ترین و مهم‌ترین نهاد مدنی بخش خصوصی کشور به نحو گسترده تر و موثرتری مورد مشورت قوای مقننه، مجریه و قضائیه قرار گیرد تا در تصمیم‌سازی‌ها بتواند به سهم خود گره از مشکلات پیچیده، بگشاید.

ما می‌خواهیم اتاق برای بهره‌مند شدن از نظرات و دستاورد‌های پژوهشی استادان و کارشناسان ورزیده و نظرات و پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی همه ظرفیت‌ها و امکانات خود را به نحو شایسته و کامل به کار گیرد. ما می‌خواهیم اتاق در کمک به پایدار کردن جریان خصوصی‌سازی و شکل دادن به یک اقتصاد رقابتی سالم و پرتحرک و بازار شفاف و به دور از رانت و تبعیض پیشگام باشد و از تمامی ظرفیت‌ها، منابع علمی و تجربی و از هر اندیشه نو استفاده کند. در این میان، ارتباط با بخش‌های دولتی و تعاونی نه بر پایه و اساس جدایی و بیگانگی، بلکه با انگیزه هم‌افزایی و همدلی در نیل به هدف‌های متعالی خصوصی‌سازی و مقررات‌زدایی باید به وجود آید و کیفیتی نقادانه و پربار پیدا کند.

ما می‌خواهیم اتاق در تشکیلات سازمانی و موضع‌گیری‌های خود صرفا شایسته‌سالاری را مدنظر قرار دهد و فقط به اعتلا و توسعه اقتصاد کشور و بهروزی و تحکیم استقلال کشور بیندیشد و از سیاسی کاری و فرقه‌گرایی پرهیز کند.

ما می‌خواهیم اتاق در سلسله مراتب مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها، شیوه نوینی را به‌کار گیرد که نتیجه بهره‌جویی از مشارکت و هم‌اندیشی اعضا و مدیران و خبرگان صنعت و اقتصاد است.

ما می‌خواهیم تک‌روی و تصمیم‌گیری‌های فردی در مدیریت اتاق‌ها، جای خود را به تصمیم‌گیری‌های سنجیده و بر اساس خرد جمعی بدهد که بر هم اندیشی اعضای اتاق و وکلای آنان در هیات نمایندگان اتاق‌ها استوار باشد.

ما می‌خواهیم هیات نمایندگان اتاق ایران، به‌عنوان مجمع اتاق‌ها، نقش پویاتر و نیرومندتری در تصمیم‌گیری‌ها و تدوین خط‌مشی‌ها و نظارت بر عملکرد و نحوه مدیریت هیات رئیسه داشته باشد. دستاوردها را پاس بدارد و کاستی‌ها را به نقد بکشد.

ما می‌خواهیم هیات نمایندگان با استفاده از ابزار جدید ارتباطی پیوسته در تصمیم‌گیری‌های اتاق قرار داشته و از انجام وظیفه خطیر خود باز نماند و به‌عنوان نماینده متعهد و چشم بینای موکلان خود با قاطعیت عمل کند.

ما می‌خواهیم روال کنونی جلسات هیات نمایندگان تغییر کند و طرحی نو برای کارآیی بیشتر جایگزین شود.

ما می‌خواهیم هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق، در برابر اعضا پاسخگو بوده و عملکرد خود را به‌طور شفاف و دقیق به آگاهی آنان برسانند، از نقدها و پرسشگری نهراسند و در رفع کاستی‌ها بکوشند.

ما می‌خواهیم اتاق در پایان هر سال کارنامه دستاوردها و عملکرد خود را ملزم به حسابرسی قانونی دانسته و در اختیار اعضا قرار دهد.

ما می‌خواهیم کسانی مسوولیت عضویت در هیات رئیسه اتاق را بپذیرند که دلبستگی و توان و تبحر و به‌ویژه وقت کافی برای انجام وظیفه خطیر و حساس خود داشته باشند و منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی خود ترجیح دهند.

ما می‌خواهیم هیات رئیسه در انجام وظایفی که قانون و هیات نمایندگان بر عهده آنان قرار داده است، به صورت مشترک تصمیم‌گیری کنند و اختیارات روسای اتاق تا آنجا که منع قانونی ندارد به هیات رئیسه واگذار شود.

ما می‌خواهیم اعتبار و جایگاه اتاق را با تلاش‌های سازنده و عملکرد ارزشمند خود تا بالاترین سطح کشور ارتقا دهیم و با تمام توان در راه اصلاح سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد بکوشیم و نقشی فزاینده در ترقی تولید و تجارت و ایجاد زمینه برای اشتغال فراگیر بر عهده گیریم.

ما می‌خواهیم به یاری چهره‌های نو و شاداب و خوش‌فکر، همراه با مدیران با سابقه و پرتوان، نظم مدیریتی علمی نوینی را در اتاق‌ها مستقر سازیم و اتاق را در مسیری قرار دهیم که با نیازهای اقتصاد ملی و همچنین حضور در اقتصاد جهانی سازگارتر باشد.

ما می‌خواهیم در کنار اهداف اقتصادی و تجاری مسوولیت اجتماعی کارآفرینان در ارتباط با پاک نگه داشتن محیط‌زیست، رعایت حقوق مصرف‌کننده کالا و خدمات، قانون‌گرایی، احترام به حقوق شهروندی، عدالت‌محوری، خودداری از بهره‌کشی، نفی تبعیض جنسیتی، قومی و عقیدتی و تلاش برای ارتقای برابری و رفاه اجتماعی نهادینه شود.

ما می‌خواهیم ساختاری در اتاق حاکم شود که با ارج نهادن به تلاش کارکنان صدیق و مبتکر و کوشش برای بهبود وضع معیشتی آنان، از کادر اداری خود به بهترین شکل و با هماهنگی تمام‌عیار برای دستیابی به اهداف متعالی استفاده بهینه کند و همکاری صمیمانه و احترام‌آمیزی میان مدیریت و کارکنان و اعضای اتاق به وجود آید.

ما می‌خواهیم ابزار و امکانات و تسهیلات لازم برای بهره‌وری بیشتر در اختیار کارکنان اتاق قرار گیرد. ما می‌خواهیم محیطی امن، سالم و پویا و به دور از تملق و تشویش در محیط اداری اتاق داشته باشیم.

ما می‌خواهیم اتاقی قوی و توانمند، کارآمد، چابک و بدون اسراف و ریخت و پاش داشته باشیم.

تحقق آنچه می‌گوییم و می‌خواهیم نیازمند طرح‌ها و برنامه‌هایی است که در چند روز آینده به آگاهی همگان خواهد رسید.