ایسنا: معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه «میزان ذخایر استراتژیک برنج در کشور از سطح مصوب خیلی کمتر است»، اعلام کرد: با توجه به مازاد واردات برنج در سال گذشته و موجودی بازار، ذخایر کشور مناسب است و طی ماه‌های آینده نیازی به واردات نداریم. عباس کشاورز، معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات برنج و ذخایر موجود، گفت: با توجه به میزان واردات صورت گرفته از سال گذشته تاکنون و حجم ذخایر موجود در کشور، نیازی به واردات برنج نیست و برهمین اساس واردات این محصول ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌ها برای تنظیم بازار برنج در فضای مناسبی تصمیم‌گیری نشده است، افزود: سال گذشته به‌رغم مازاد واردات ۷۰۰ هزار تنی برنج با هدف تامین ذخایر استراتژیک، حدود ۴۰۰ هزار تن آن در بازار تزریق شد که این نشان می‌دهد بازار برنج با ۳۰۰ هزار تن موجودی مازاد مواجه است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مازاد موجودی برنج در بازار باعث کاهش قیمت برنج نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته شده است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر قیمت بهترین برنج هاشمی گیلان به کیلویی ۶۳۰۰ تومان رسیده است. کشاورز انتقاد کرد: گرچه قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی اختیارات بسیاری به وزارت جهاد کشاورزی داده است اما برخی خلأهای قانونی عاملی شده تا در واقع وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌ اجرای بسیاری از وظایف خود با مشکل مواجه شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی به‌رغم اعلام ممنوعیت برنج، شاهد واردات این محصول طی ماه‌های اخیر بوده است و وقتی دلیل آن را از گمرک جویا می‌شویم، مسوولان گمرک اعلام می‌کنند که به دلیل وجود ثبت سفارش از گذشته این واردات صورت گرفته در حالی که نباید چنین اتفاقی بیفتد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به دنبال خلأهای قانونی برای حل مشکلات پیش‌ روی اجرای وظایف قانونی وزارت جهاد کشاورزی هستیم، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال این است که بتواند مشکل ثبت سفارش‌های گذشته را که در زمان اعلام ممنوعیت و محدودیت واردات محصولات کشاورزی بوده حل کند. کشاورز تاکید کرد: به دلیل واردات بی‌رویه در سال گذشته، تا ماه‌های آینده هیچ نیازی به واردات برنج وجود ندارد.

همچنین به‌ گزارش خبرگزاری مهر معاون وزیر جهادکشاورزی در مورد محدود کردن کشت چغندر قند به دلیل کمبود آب نیز گفت: ما درصددیم بخش اعظم کشت چغندر قند را از بهار به پاییز منتقل کنیم تا آب کمتری مصرف شود، ضمن اینکه قصد اعمال ممنوعیت در کشت را نداریم و از میزان سطح زیرکشت کم نخواهد شد. کشاورز با اشاره به اینکه سطح زیرکشت چغندر قند در ۱۲ سال گذشته از ۱۹۰ هزار هکتار به ۹۰ هزار هکتار کاهش یافته است، افزود: عامل اصلی این امر کم‌آبی بوده است.

وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی در کشت گندم موثر نیست، اضافه کرد: گندم محصول زمستانه است و خیلی با مشکل کمبود آب مواجه نیست، چرا که بخش اعظم آب مورد نیازش را از باران تامین می‌کند.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی در مورد اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی برآزاد بودن واردات شکر نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد.