گروه بازرگانی: تازه‌ترین آمار رسمی از تجارت خارجی ایران با ترکیه در مورد کالاهای ترجیحی منتشر شد.


طبق آمار رسمی تجارت خارجی ایران، مجموع صادرات ایران به ترکیه طی دی‌ 93 تا اردیبهشت‌ 94 (پنج ماهه اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی) در اقلام کالایی ترجیح گرفته شده از ترکیه برابر 11/ 84 میلیون دلار بوده است.


صادرات ایران در همین اقلام برای پنج ماه قبل از اجرای این موافقت‌نامه، یعنی مرداد ۱۳۹۳ تا آذر ۱۳۹۳ نیز معادل ۵۶/ ۳۵میلیون دلار بوده است.


بر این اساس صادرات ایران به ترکیه در پنج ماه بعد از اجرای موافقت‌نامه به میزان 55/ 48 میلیون دلار یعنی بیش از دو برابر نسبت به پنج ماه قبل از اجرا افزایش یافته است.


طبق آمار سازمان توسعه تجارت مجموع واردات ایران از ترکیه طی دی‌ ۱۳۹۳ تا اردیبهشت‌ ۱۳۹۴ (پنج ماهه اجرای موافقت‌نامه) در اقلام کالایی ترجیح داده شده به ترکیه برابر ۸۱/ ۱۷۶ میلیون دلار بوده است.


واردات ایران در همین اقلام برای پنج ماه قبل از اجرا یعنی مرداد 1393 تا آذر 1393 معادل 10/ 172 میلیون دلار بوده است. بر این اساس واردات کشور در پنج ماه بعد از اجرای موافقت‌نامه به میزان 71/ 4 میلیون دلار نسبت به پنج ماهه قبل از اجرا افزایش یافته است.


نکته قابل توجه در این آمارها این است که پس از اجرای توافق‌نامه تجارت ترجیحی ایران و ترکیه، میزان واردات ایران از ترکیه چندان بیشتر نشده است. در واقع تجارت ترجیحی ایران و ترکیه بیشتر به نفع ایران و فرصتی برای افزایش صادرات محصولات ایرانی به ترکیه بوده است.


همان‌طور که مشاهده می‌شود طی پنج ماه قبل از اجرای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی یعنی مرداد‌ماه 1393 تا آذر‌ماه 1393، تراز تجاری ایران و ترکیه در اقلام مشمول موافقت‌نامه برابر منفی 136 میلیون دلار به ضرر ایران بوده که این رقم بعد از اجرای موافقت‌نامه برابر منفی 92 میلیون دلار رسید؛ به عبارت دیگر اجرای موافقت‌نامه منجر به بهبود تراز تجاری به میزان 44میلیون دلار به نفع ایران شد.