محمود بازاری

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالای سازمان توسعه تجارت ایران

در فرآیند تولید و فروش محصولات هر شرکتی در عرصه‌های داخلی و خارجی، شاید هیچ عاملی به اندازه تبلیغات برای تبیین مشخصه‌های کمی و کیفی کالا در ذهن مخاطب و مصرف‌کننده نقش نداشته باشد.


اگر به سهم تبلیغات در هزینه‌های کل تولید داخلی نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم سهم یاد شده برخلاف رقبای ایران هم در داخل کشور و هم در عرصه‌های خارجی بسیار نازل بوده و در برخی کالاها در حد صفر است؛ به ویژه در حوزه کالاهای صادراتی که قرار است در معرض قضاوت مصرف‌کننده خارجی در مقایسه با کالاهای مشابه رقبا و با ذائقه متنوع مصرف‌کنندگان کشورهای هدف قرار گیرد این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است بنگاه‌های تولیدی-صادراتی با شناخت و مطالعه دقیق مختصات بازار هدف کالاهایشان، از ابزار تبلیغات محیطی، مجازی و رسانه‌ای استفاده و بهره‌برداری مناسب کنند.

اگرچه هزینه تبلیغات برای یک بنگاه اقتصادی در داخل و خارج از کشور ممکن است بسیار بالا باشد که در برخی موارد به دلیل یاد شده بنگاه‌های صادراتی از آن صرف‌نظر کرده و دچار مشکلات بعدی در بازار می‌شوند، اما در صورت انجام تبلیغات هدف‌دار، کارآیی و اثربخشی آن مسلم خواهد بود. تجارب برندهای بزرگ جهانی برای ورود به بازارهای هدف نشان می‌دهد پیش‌تبلیغات کالا در بازار هدف، آنها را در استراتژی ورود به بازار و مخاطرات آن آگاه‌تر کرده و با منطق و محاسبه قابل اطمینانی وارد بازار جدید می‌شوند. البته در این راستا وظیفه دولت‌ها به‌عنوان رکن حاکمیتی درخصوص معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی کشور، بسیار اهمیت دارد و ضروری است هم در عرصه مراودات سیاسی در سطح بین‌المللی و هم در عرصه رسانه‌ای به خصوص شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی، کالاها و برندهای باکیفیت ایرانی، بدون دریافت وجهی از تولیدکننده تبلیغ و به نحو شایسته‌ای معرفی شوند.