گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به فعالان اقتصادی ترکیه پیشنهاد داد که در شهرک‌های صنعتی ایران سرمایه‌گذاری کنند، همچنین از بانک‌ها و بیمه‌های ژاپنی برای حضور در ایران دعوت کرد. ولی‌الله افخمی‌راد پیشنهاد خود به فعالان اقتصادی ترکیه را از آنجایی مطرح کرد که پیش از این ترکیه خواستار راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی مشترک در ایران شده بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت در دیداری که با هیات تجاری ترکیه داشت، پیشنهاد داد در صورت تمایل در شهرک‌های صنعتی حضور پیدا کنند و در قسمتی از این شهرک‌ها به فعالیت بپردازند. وی با اشاره به گشایش در فضای سیاسی- اقتصادی کشور پس از توافق هسته‌ای به تمایل ایران برای گسترش روابط با دنیا به‌ویژه همسایه‌ها اشاره کرد و گفت: تمایل مسوولان ایران این است که کشورهای مختلف در زمینه فناوری‌های جدید در ایران سرمایه‌گذاری کنند. رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد تقاضای اتاق بازرگانی استانبول برای برگزاری نمایشگاه در ایران نیز گفت: ایران آماده همکاری با ترکیه است، اما باید طرف ترکیه‌ای موضوع‌ها و زمینه‌های موردنظر برای حضور در نمایشگاه را با مسوولان در میان بگذارد و در مورد آنها مذاکراتی انجام شود.

افخمی ‌راد همچنین در مورد پیمان پولی دوجانبه بین ایران و ترکیه گفت: ایران برای تجارت بر اساس پول ملی با کشورهای مختلف بررسی‌هایی را انجام داده و بانک مرکزی تاکنون ۶ کشور را انتخاب کرده است که از میان آنها، ترکیه به‌طور قطع در میان کشورهایی خواهد بود که ایران با آنان پیمان پولی دوجانبه برقرار خواهد کرد. همچنین افخمی‌راد در دیداری با هیات تجاری ژاپن با اشاره به اقبال ایرانی‌ها از کالاهای ژاپنی از فعالان اقتصادی آن کشور دعوت کرد برای توزیع کالاهای اصل در ایران نمایندگی ایجاد کنند. وی همچنین از بانک‌ها و بیمه‌های ژاپن برای فعالیت در ایران دعوت کرد و پیشنهاد داد: مناطق آزاد تجاری برای راه‌اندازی شعب بانک‌ها و بیمه‌های ژاپنی مناسب هستند و به‌راحتی می‌توان در این مناطق فعالیت کرد. رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: در طول دوران تحریم‌، بانک‌های ژاپنی در رابطه با ایران بسیار محتاط بودند و اکنون وقت آن است که وارد همکاری با ایران شوند. افخمی در دیدار با هیات ژاپنی همچنین پیشنهاد داد که در همکاری مشترک، شرکت‌های قطعه‌سازی ایرانی به ژاپن قطعه و لوازم یدکی صادر کنند.