گروه بازرگانی: رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور با اشاره به دستورجلسه یکشنبه، پنجم مهرماه هیات رئیسه اتاق ایران که به موضوع خروج از رکود اختصاص یافت، در صفحه اینستاگرام خود این مساله را معضل جدی بنگاه‌های اقتصادی کشور ارزیابی کرد.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق ایران در این رابطه توضیح داد: با وجود آنکه خروج از رکود در نشست هیات نمایندگان مطرح و بررسی شد به دلیل اهمیت مساله و درگیری بنگاه‌های اقتصادی کشور که سرمایه‌های این مملکت هستند، هیات رئیسه اتاق ایران در نشست اخیر خود موضوع خروج از رکود را مجددا مورد بررسی قرار داد. براساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور به واسطه غلتیدن واحدهای اقتصادی در رکود، خطر جدی آنها را تهدید می‌کند. جلال‌پور در رابطه با مباحث مطرح شده دراین نشست گفت: در جلسه هیات رئیسه توانستیم به برخی راهکارهای مناسب برای خروج از رکود برسیم. اعضای هیات رئیسه اتاق ایران معتقدند برای خروج از رکود یکی از سیاست‌هایی که باید مدنظر مسوولان قرار گیرد، توجه به موضوع تقاضا است، بنابراین باید بازار مصرف را جدی تری درنظر بگیریم.


وی توجه به نیاز مصرف‌کننده و هماهنگی تولید با آن را یکی از اصول اولیه تحریک تقاضا عنوان کرد و ادامه داد: یکی دیگر از لازمه‌های خروج از رکود برداشتن گام‌های اساسی در زمینه صادرات است. از سوی دیگر برای ارتقای جایگاه کشور در بازارهای جهانی لازم است، شرایط را برای امکان رقابت کالاهای ایرانی با محصولات سایر کشورها فراهم کنیم.


رئیس اتاق ایران افزود: در آستانه روز ملی صادرات باید اعتراف کرد که صادرکنندگان ایرانی به چند دلیل توان رقابت با رقبای خارجی خود را ندارند. بی‌توجهی به مابه‌التفاوت نرخ تورم خارجی و داخلی و سیاست‌گذاری نادرست ارزی در سال‌های گذشته از دلایل این امر است. البته بی‌اطمینانی به نرخ آتی ارز و اینکه پس از فروش کالا و بازگشت ارز حاصل از فروش آن، چه اتفاقی خواهد افتاد را نیز باید به دلایل عدم تمایل فعالان اقتصادی به حضور در عرصه صادرات اضافه کرد. به گفته جلال‌پور در این جلسه همچنین مباحث دیگری از جمله این موضوع که در سال‌های اخیر به دلیل شدت حضور دستگاه‌های نظارتی، جرات و جسارت تصمیم‌گیری از تصمیم گیران کشور گرفته شده، مورد توجه و بررسی قرار گرفت. براساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، هیات رئیسه اتاق ایران یکی از مهم‌ترین دلایل رفتارهای محتاطانه و بعضا توام با ترس مدیران دولتی را ناشی از پیچ و خم‌های موجود در دستگاه‌های نظارتی و گرفتاری‌هایی که این نهادها با یکدیگر دارند، می‌داند.