یادگیری قواعد بازی در پساتحریم
گروه بنگاه‌ها: «دکو» نام مختصر کنفرانس بین‌المللی تجارت مبلمان و دکوراسیون است که 14 مهرماه امسال، هشتمین دوره مستمر آن در مرکز همایش‌های صدا وسیما برگزار شد و مهندس علی انصاری رئیس کنفرانس دراین خصوص گفت: «دکو» یک نهاد صنفی بین‌المللی است که اکنون هشت سالگی خود را پشت سر نهاده است. رئیس شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته درخصوص چرایی برگزاری کنفرانس بین‌المللی مبلمان و دکوراسیون و صنایع وابسته تحت عنوان «دکو» به خبرنگار ما گفت: نمی‌توان اتفاقات روی داده در هنر- صنعت مبلمان را جدا از یکدیگر بررسی کرد؛ نوسازی و به تعبیر بهتر، مدرن‌سازی مراکز توزیعی و فروش مبلمان و دکوراسیون، از منطقه یافت‌آباد که هم‌اکنون قطب مبلمان و دکوراسیون کشور و به تعبیر برخی دوستان، منطقه خاورمیانه است، شروع شد.

وی درخصوص دلایل توجه و استقبال از این کنفرانس، توضیح داد: در تعریف بازاریابی می‌گویند، بازاریابی یعنی کشف نیاز و تلاش برای رفع نیاز. صنف و صنعت به مفاهیم تازه روی خوش نشان داد، مردم هم همراهی کردند و به نوعی، استقبال اجتماعی شد. مشتری‌مداری، کیفیت، تعامل، توسعه صنعت، رشد اقتصادی، وحدت رویه، اخلاق حرفه‌ای و رضایت‌مندی مشتریان، در واقع ضرورت‌های کسب و کار بودند و هستند و دکو نقش موثری در پشتیبانی نظری و تئوریک هنر- صنعت مبلمان ایفا کرده است.


انصاری درخصوص جایگاه صنف و صنعت مبلمان در کشور گفت: صنف و صنعت مبلمان از جمله صنایع کوچک و زودبازده محسوب می‌شود و توجه به صنایع کوچک روشی است که نقش موثری در توسعه صنعتی- اقتصادی کشورها دارد و کشورها، توجه به این صنعت را در واقع یکی از راه‌های میان‌بر برای توسعه می‌دانند.


وی ادامه داد: ترکیه، مالزی، اندونزی، تایوان و حتی چین یا برخی کشورهای آمریکای لاتین بخشی از رشد و توسعه اقتصادی‌شان را مرهون توجه به صنف و صنعت مبلمان می‌دانند. چون مبلمان دیگر یک کالای لوکس و تشریفاتی و اشرافی نیست.


به گفته وی، صنعت مبلمان در زنجیره صنایع کوچک حلقه‌های دیگری هم مانند فرش، لوستر، کف‌پوش، پارکت و موکت دارد که ۱۰ درصد اشتغال کشور با حدود ۶۰ هزار واحد تولیدی و گردش مالی سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان متعلق به این صنعت است.


رئیس شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته یادآور شد: در مرحله بعدی وارد مرحله کادرسازی و نهادسازی شدیم. کادرسازی به معنی تربیت نیروی متخصص و نهادسازی به معنای توانمندسازی تشکل‌ها، تجمیع آنها، همراستا و هم‌سو کردن آنها که سرانجام منجر به تشکیل شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته در دی ماه 1391 شد. انصاری توضیح داد: البته مجوز تشکیل شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بر اساس بند «ک» ماده 5 قانون تشکیل اتاق بازرگانی صادر شد. این بند اختیار تشکیل تشکل‌های اقتصادی را به اتاق ایران داده است. انصاری در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه برنامه شما برای دوره پساتحریم چیست؟ گفت: هرچند تحریم دشواری‌های خاصی را ایجاد کرد و به کشور لطمه زد اما ریشه و علت مشکلات موجود کشور، صرفا تحریم نیست و معتقدم برداشتن تحریم‌ها هم که امیدوارم محقق شود، نمی‌تواند همه مشکلات را برطرف کند.


وی با بیان اینکه اقتصاد ما مشکلات بنیادی دارد و در مدل اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات اقتصاد کشور، راه حل‌های خوبی ارائه شده است، افزود: در صنف و صنعتی که فعالیت‌ دارم، گمان می‌کنم در پساتحریم در حوزه تجارت بین‌الملل، زمین بازی بزرگتر می‌شود و بازیگران هم حرفه‌ای‌تر و متخصص‌تر و طبیعی است که ما باید قواعد بازی در زمین بزرگ و با بازیگران حرفه‌ای را یاد بگیریم. انصاری تصریح کرد: در مرحله بعد، ارز کشور نباید صرف خرید کالای ساخته‌شده حداقل در بخش مبلمان شود، اگر قرار است چیزی وارد کنیم باید دانش و تکنولوژی روز دنیا را وارد کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود، کالای باکیفیت، قابل رقابت در میدان‌ها و بازارهای جهانی و رقبای قدرتمند تولید کنیم. وی خاطرنشان کرد: در گام اول تامین نیازهای کشورهای همسایه را هدف‌گذاری کرده‌ایم. ما ۱۵ همسایه با بازارهای بسیار پرکشش و جمعیت قابل توجه داریم، بازار آسیای میانه را داریم، سیستم حمل و نقل و ناوگان آماده برای صادرات زمینی، ریلی و دریایی داریم و تامین نیاز این بازارها می‌تواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و این صنف و صنعت را قدرتمندتر و تراز تجاری کشور را به‌گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهد که رقم صادرات غیرنفتی ما به رقم صادرات نفت و مشتقات آن نزدیک شود. در بخش خدمات هم همین‌طور است. به گمان بنده فصل جدیدی در تعامل تجاری کشور ایجاد می‌شود.