گروه بازرگانی: روز گذشته دومین هیات اتریشی به سرپرستی استاندار سالزبورگ و رئیس اتاق بازرگانی این ایالت با فعالان بخش خصوصی تهران دیدار کردند. در این دیدار که نمایندگان ۳۵ شرکت از ایالت مذکور حضور داشتند، بر استحکام روابط دو کشور حتی در شرایط تحریم‌ها اشاره شد و زمینه‌های همکاری بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.


این هیات اتریشی که به تازگی وارد ایران شده، متشکل از شرکت‌های فعال در حوزه‌های تولیدی، گردشگری، خدمات و آموزش ایالت سالزبورگ اتریش است. بیش از 40 فعال اقتصادی از 35 شرکت بخش خصوصی و تعدادی از مقامات ایالت سالربوزگ در این هیات حضور داشتند. ریاست هیات تجاری سالزبورگ را استاندار این ایالت برعهده دارد؛ در حالی که رئیس اتاق بازرگانی سالزبورگ نیز وی را در سفر به ایران همراهی می‌کند. مهدی جهانگیری، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نشست، ضمن اشاره به اینکه ایران و اتریش از دیرباز رابطه صمیمی و مستحکمی داشته‌اند، عنوان کرد: هرچند در سال‌های اخیر حجم روابط تجاری ایران و اتریش به پایین ترین سطح خود تنزل یافته است، اما دو کشور همچنان روابط دیرینه خود را حفظ کرده‌اند. وی به دوران جدید اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: امروز شرایط ایران به گونه‌ای است که به کانون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف دنیا بدل شده است.


این عضو هیات رئیسه اتاق تهران در ادامه، شرایط کنونی ایران را پس از حصول توافق هسته‌ای موضوع سخن خود قرار داد و گفت: امروز در شرایط پساتحریم، ایران در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و این گرایش به دلیل مزیت‌هایی چون نیروی انسانی تحصیلکرده، وجود صنایع مختلف در بخش نفت، گاز و پتروشیمی، همچنین ظرفیت‌های بالای گردشگری شکل گرفته است. جهانگیری در ادامه با اشاره به برخورداری ایران از قانون سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ایران در شرایط پساتحریم می‌تواند به‌عنوان یک کشور سرمایه‌پذیر، از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و شکل‌گیری کنسرسیوم‌ها برای سرمایه‌گذاری حمایت کند. ضمن آنکه شرکت‌های اتریشی می‌توانند با همراه کردن سیستم بانکی و نظام بیمه‌ای کشور متبوع خود، برای برقراری ارتباط با سیستم بانکی ایران، موفقیت در سرمایه‌گذاری را تضمین کنند.


در ادامه استاندار سالزبورگ به سابقه 500 ساله مناسبات دو کشور ایران و اتریش اشاره کرد و گفت: این رابطه دیرینه منجر به آن شده است که علاقه مردم اتریش به شناخت فرهنگ و تاریخ ایران و ارتباط با مردم این کشور پایدار و قوی بماند. ویلفرد هاسلر با بیان اینکه این ایالت یکی از 9 ایالت اتریش است، گفت: ایالت سالزبورگ با جمعیتی حدود 550 هزار نفر، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از نقاط مختلف جهان است. همچنین درآمد سرانه شهر سالزبورگ که پایتخت این ایالت است به ازای هر نفر به 43 هزار یورو می‌رسد در حالی که تولید ناخالص داخلی کل ایالت سالزبورگ رقمی حدود 24 میلیارد یورو است. به گفته استاندار سالزبورگ، نرخ بیکاری در این ایالت، کمتر از 3 درصد است.


در ادامه این نشست، استایندل رئیس اتاق بازرگانی سالزبورگ اتریش گفت: ایالت سالزبورگ و ایران دارای نقاط اشتراک بسیاری در زمینه علوم، فرهنگ، هنر، گردشگری و صنعت هستند و در زمینه آموزش حین کار، ارتباطات بانکی، گشایش فاینانس و همچنین صنعت گردشگری، می‌توانیم همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشیم. محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در ادامه افزود: انتظار ما از سرمایه‌گذاران اتریشی این است که روابط خود را با ایران از حالت سنتی گذشته جدا کرده و با فکر و ایده‌های نو که برنامه‌های همکاری بلندمدت در آن نهفته است پا به ایران بگذارند. همچنین مقامات اتاق تهران و ایالت سالزبورگ اتریش روز گذشته در نشستی جداگانه تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های بیشتر امضا کردند.