محمدعلی مختاری: جان اسمیت، مدیر اجرایی دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا در شورای آتلانتیک شمالی یک نشست خبری برگزار کرده است. در این نشست وی بسیاری از ابهامات برجام را برطرف کرده است. وی در این سخنرانی ضمن تاکید بر اینکه هر دو طرف تاکنون به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده‌اند از دیدار خود با بسیاری از مقامات و تجار اروپایی سخن گفته است.

در این دیدارها وی خاطرنشان کرده است که آمریکا در صدد سدکردن راه تجارت مجاز که در محدوده لغو تحریم‌های تحت برجام باشد، نیست. همچنین ترس بسیاری از شرکت‌های اروپایی را از مچ‌گیری آمریکا رد می‌کند. اسمیت ضمن اشاره به برقراری تحریم‌های اولیه، تمام افراد و موسسات آمریکا را تحت شمول تحریم‌های اولیه دانسته است. به‌نظر می‌رسد انتقادهای گسترده از وجود ابهام درخصوص محدوده نقض تحریم‌ها و عدم‌شفافیت کافی در این راه، وزارت خزانه‌داری این کشور را به چاپ بروشورهای راهنما و پرسش و پاسخ واداشته است.

از سوی دیگر آخرین شماره مجله اکونومیست در مقاله‌ای به چشم‌اندازهای برجام اشاره کرده و بر لزوم شفافیت ایران در این زمینه پرداخته و تاکید کرده است که ایران باید حسابرسی خود را به‌روز کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند طرف معامله‌شان را تشخیص دهند. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز در مقاله‌ای با عنوان «آمریکا در تلاش برای تحکیم برجام از طریق تجارت» از تلاش‌های اوباما و کری در سال آخر دولت کنونی برای تحکیم برجام و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی پرده‌برداری کرده است.