امیر شاملویی: دونالد ترامپ علاوه بر انتخاب اعضای کابینه و وزرای مختلف که برای تایید شدن و آغاز به کار باید مورد تایید سنای آمریکا قرار بگیرند، برخی اعضای دیگر را نیز باید منصوب کند که نیاز به تایید سنا ندارند و بیشتر نقش مشورتی دارند. از جمله این افراد که در تدوین سیاست‌های کاخ سفید نقشی اساسی دارند، می‌توان به استیفن بانن که از وی به‌عنوان استراتژیست ارشد دولت ترامپ یاد می‌شود، اشاره کرد. نقش اندیشه‌های وی در سیاست‌های کلان آمریکا تاثیرگذار خواهد بود و تاکنون جنجال‌های زیادی به پا کرده است. او که پیش‌تر مدیر شبکه خبری «بریتبارت نیوز» بوده است، از محافظه‌کاران افراطی محسوب می‌شود و وی را پشت طرح‌هایی نظیر قانون ممنوعیت مهاجرت از ۷ کشور مسلمان به آمریکا می‌دانند.

از جمله سایر افراد منتصب ترامپ می‌توان به رئیس دفتر ترامپ، رینس پربیس اشاره کرد که از نظر بسیاری از سیاستمداران فاقد تجربه لازم برای اداره کردن و تصدی چنین سمتی است. گری کوهن نیز به‌عنوان رئیس شورای اقتصادی یا در واقع مشاور اقتصادی ترامپ انتخاب شده است که تا حدودی موجب بیشتر شدن جنجال‌ها پیرامون سخنان و تصمیمات ترامپ شده است، زیرا کوهن پیش‌تر به‌عنوان یکی از مدیران شرکت گلدمن‌ساکس کار می‌کرده است، یعنی همان شرکتی که ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود آن را مورد انتقاد قرار می‌داد و به برخی سیاستمداران نظیر تد کروز و کلینتون برای دریافت کمک مالی از چنین شرکت‌هایی حمله می‌کرد.

کلیان‌کان‌وی نیز از دیگر مشاوران ترامپ محسوب می‌شود که در ساختن وجهه وی در انتخابات و پیروزی او نقش داشته و اکنون مزد تلاش‌های خود را دریافت کرده است. کان‌وی کمتر در کابینه ترامپ جنجالی بوده است، هرچند اخیرا برخی نظراتش پیرامون اینکه کاخ سفید جای مادران نیست برای وی جنجال‌هایی ایجاد کرد، اما شاید مهم‌ترین عضو منتصب و مشاور ترامپ را بتوان جراد کوشنر دانست. جوان ۳۶ ساله‌ای که داماد ترامپ است و ممکن است به دلیل قوانین آمریکا نتواند به‌طور رسمی به این سمت انتخاب شود. کوشنر که یکی از فعالان حوزه املاک و مستغلات است، یهودی است و احتمالا در سیاست‌های ترامپ در خاورمیانه نقش مهمی ایفا کند. کوشنر از آغاز نیز نقش مهمی در مشاوره دادن به ترامپ داشته است و از این پس نیز بر سیاست‌های وی به ویژه در مورد رژیم اشغالگر قدس و منطقه خاورمیانه اثر خواهد گذاشت. در پرونده امروز باشگاه اقتصاددانان به بررسی این مشاوران خواهیم پرداخت.