همه مشاوران ترامپ

مایکل سباستین
مدیر خبری مجله رسانه دیجیتالی هرست

دونالد ترامپ پس از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا، علاوه بر معرفی اعضای کابینه خود دست به انتخاب افرادی نیز به‌عنوان مشاوران خود زده است. مشاورانی که عمدتا در پیروزی او در چارچوب کارزار انتخاباتی به وی کمک‌ کرده‌اند و اکنون مزد تلاش خود را دریافت می‌کنند. این مشاوران از امور اقتصادی تا سیاسی به رئیس‌جمهوری در اداره کشور مشاوره می‌دهند. در ادامه به معرفی برخی از این مشاوران ارشد می‌پردازیم.

جراد کوشنر: مشاور ارشد رئیس‌جمهوری

تیم انتقالی ترامپ هنوز انتصاب کوشنر را تایید نکرده است، بنابراین هنوز نقش وی مبهم است. با این حال، بر اساس گزارش‌های نیویورک تایمز، در مدت کارزار انتخاباتی ترامپ، کوشنر نزدیک‌ترین مشاور ترامپ بود و آخرین فردی که پیش از گرفتن تصمیمات اساسی با وی مشورت می‌شد، همین جراد کوشنر بود. کوشنر 35 ساله داماد ترامپ است که در سال 2009 با ایوانکا ترامپ ازدواج کرده و دارای 3 فرزند است. کوشنر مدیر عامل شرکت‌های کوشنر است که شرکتی فعال در حوزه توسعه املاک در منهتن محسوب می‌شود و علاوه بر آن مالک شرکت رسانه دیجیتالی «آبزرور» است که سابقا روزنامه نیویورک آبزرور نامیده می‌شد. کوشنر که فرزند یکی از بزرگان املاک است، کسب و کار خانوادگی خود را از پدرش چارلز تحویل گرفته است که به دلیل نقض کارزارهای تامین مالی حدود یک سال را در زندان گذرانده بود. کوشنر نزدیک‌ترین مشاور غیررسمی ترامپ در طول کارزار انتخاباتی وی بوده است و از آن زمان در طول کارزار با ترامپ سفر می‌کرد.

جدل‌ها پیرامون کوشنر کم نبوده است. هنوز نامشخص است که آیا کوشنر واقعا می‌تواند شغلی در دولت پدر همسرش به دست بیاورد یا خیر. یک قانون ضد پارتی‌بازی فدرال که در سال 1967 به تصویب رسید، مقامات دولتی را از انتصاب اعضای خانواده در چنین مواردی منع می‌کند. مقامات دولت ترامپ استدلال می‌کنند که کاخ سفید مشمول چنین مقرراتی نمی‌شود و بنابراین این انتصاب با هیچ مشکلی روبه‌رو نخواهد بود. کوشنر همچنین فاقد هر گونه تجربه سیاسی است. صرف نظر از مشاوره‌ها و توصیه‌هایی که به پدر همسرش در طول کارزار انتخاباتی می‌داد، مشاغلی که کوشنر تاکنون عهده‌دار بوده مربوط به املاک و مستغلات، رسانه و کارهای انسان‌دوستانه بوده‌اند. درگیری‌های تجاری وی و تضادهای احتمالی منافع بالقوه وی با پست تحت تصدی‌اش، می‌تواند در این راه دردسرساز باشد.

کلین کان‌وی: مشاور رئیس‌جمهور

مسوولیت‌ها: کلین کان‌وی بخشی از تیم رهبری «وست وینگ» بوده است که اکنون به سمت مشاور رئیس‌جمهوری آمریکا انتخاب شده است. این سمت کان‌وی را به عالی‌رتبه‌ترین زن در کاخ سفید در دولت ترامپ تبدیل می‌کند، تصدی این سمت نیازمند گرفتن تایید از سنا نیست. کلین کان‌وی 49 ساله است و یک سیاستمدار کهنه‌کار محسوب می‌شود که 3 دهه اخیر را صرف ارائه توصیه‌هایی به جمهوری‌خواهان کرده است که چگونه آرای زنان را به دست بیاورند. مشتریان شرکت وی که «شرکت نظرسنجی» نامیده می‌شود و در سال 1995 آغاز به کار کرد، شامل نیوت گینگریچ، مایک پنس، انجمن تفنگداران ملی و تاد اکین، نماینده جمهوری‌خواهان اهل میسوری می‌شود.

کان‌وی از ماه آگوست سال 2016 مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ شده بود و بارها در تلویزیون ظاهر شده و از وی حمایت می‌کرد و همین امر موجب شد ترامپ پس از پیروزی در انتخابات مکررا از وی بخواهد تا پست دبیر مطبوعاتی کاخ سفید را بپذیرد، اما کان‌وی جایگاهی را می‌خواست که وی را با سایر مشاوران «وست وینگ» مانند رینس پربیس و استیفن بانن در یک راستا قرار دهد. کان‌وی که مادر چهار فرزند است، اخیرا در نیوجرسی زندگی می‌کند. روزنامه‌نگاران، جمهوری‌خواهان و حتی برخی از دموکرات‌ها برای کان‌وی احترام و اعتبار قائل هستند، اما همان طور که تایم اشاره می‌کند، وی در پیرایش برخی از جنبه‌های نامناسب ترامپ با حضورش در تلویزیون کمک حال وی بوده، برای عادت‌های بد وی دلیل آورده و از او حمایت کرده است. اخیرا نظر او پیرامون اینکه کاخ سفید جای مادران نیست، جنجال‌هایی را برای وی ایجاد کرده است.

گری کوهن: رئیس شورای اقتصادی ملی

رئیس شورای اقتصادی ملی به رئیس‌جمهور توصیه‌هایی در مورد سیاست‌های اقتصادی جهانی و ایالات متحده آمریکا ارائه می‌کند. تصدی این موقعیت نیازی به تایید سنا ندارد. کوهن 65 ساله رئیس گلدمن‌ساکس و مدیر عملیات بوده و پیش‌تر در سال 1990 که به این شرکت ملحق شده بود، به تجارت کالاها در اوهایو اشتغال داشته است. وی نقش‌های مختلفی در رهبری شرکت‌های اقتصادی داشته است که از آن جمله می‌توان به مبادله و داد و ستد اوراق قرضه، رئیس شرکت گلدمن‌ساکس در اوراق بهادار و معاون این شرکت در سال 2006 اشاره کرد. ترامپ مکررا به شرکت گلدمن‌ساکس حمله کرده و گفته است شواهدی وجود دارد که منافع مالی و شرکتی بر سیاستمداران تاثیر می‌گذارند و تد کروز را به دلیل گرفتن وام از آن شرکت‌ها مورد انتقاد قرار داده و علاوه بر آن ارتباطات کلینتون با شرکت گلدمن‌ساکس و سایر شرکت‌های وال‌استریت را نیز محکوم کرده است. این سومین بار است که ترامپ عضوی از یک بانک سرمایه‌گذاری کلان را به یک پست مهم و کلیدی در دولتش منصوب می‌کند- کوهن در این چارچوب در کنار منوخین و بانن قرار می‌گیرد که هر دو از اعضای گلدمن‌ساکس بوده‌اند.

رینس پربیس: رئیس دفتر

رئیس دفتر عالی‌رتبه‌ترین مقام در کاخ سفید محسوب می‌شود و به گفته نیویورک تایمز «در واقع خسته‌کننده‌ترین شغل در کاخ سفید است.» به رغم اینکه دایره این شغل از رئیس‌جمهوری به رئیس‌جمهوری دیگر تفاوت دارد، رئیس دفتر معمولا کاخ سفید را اداره می‌کند، بر برنامه‌های رئیس‌جمهوری اشراف دارد و همانند سنگربانی برای وی عمل می‌کند. تصدی این پست نیازی به تایید سنا ندارد. پربیس 44 ساله در حال حاضر رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان است. پربیس وقتی سایر جمهوری‌خواهان حمایت خود را از ترامپ پس گرفتند یا حتی آزادانه به نقد این کاندیدا پرداختند، در کنار ترامپ ایستاد. او در مقایسه با استیفن بانن چندان پر سر و صدا نبوده است اما فاقد تجربه دولتی کافی است. در واقع، اگرچه وی قطعا با اعضای جمهوری‌خواه کنگره روابط خوبی دارد، لزوما نمی‌داند چگونه یک دولت را اداره کند و با توجه به فقدان تجربه در خود ترامپ در این سطح، این مساله می‌تواند دردسرساز شود.

استیفن بانن: استراتژیست ارشد

بانن و پربیس در تیم ترامپ شرکای یکسانی هستند. به گفته نیویورک تایمز، «بانن بهتر از پربیس می‌تواند در لحظات سخت با رئیس‌جمهور منتخب با قدرت سخن بگوید.» بانن 63 ساله مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ بود. وی رئیس سابق «بریتبارت نیوز» است که یک وب‌سایت خبری متعلق به جناح راست افراطی محسوب می‌شود. این جناح به‌طور گسترده‌تر به اتخاذ موقعیت‌های به شدت محافظه‌کارانه مانند برتری نژادی سفیدپوستان، سیاست‌های ضدمهاجرت و ضد زن متهم است. بانن همچنین پیش از ورود به هالیوود برای گلدمن‌ساکس نیز کار کرده و در هالیوود مستندهایی در مورد رونالد ریگان و سارا پلین را کارگردانی کرده است.

بانن قطعا بحث‌برانگیزترین فرد در کابینه ترامپ است. از وی به‌عنوان یک افراط‌گرا یاد می‌شود که مدیریت وب‌سایتی را به عهده داشته است که اخباری را با عناوینی مانند «کنترل جمعیت، زنان را غیرجذاب و دیوانه می‌کند» و «جذابیتی در استخدام زنان در بخش تکنولوژی وجود ندارد، آنان در مصاحبه‌ها خوب عمل نمی‌کنند»، منتشر کرده است. وی متهم به بدرفتاری با همسر سابقش است به‌رغم اینکه از این موضوع بعدها مبرا دانسته شده است. همسرش بانن را به نفرستادن فرزندانش به یک مدرسه خاص به دلیل وجود تعدادی از دانش‌آموزان یهودی در آن متهم کرده بود که بعدها آن اتهام را پس گرفت. بانن جنجال‌برانگیز است به این دلیل که از نظر کنش سیاسی غیر قابل پیش‌بینی است. وی یک‌ مرتبه به نویسنده‌ای در روزنامه «دیلی بیست» گفته بود که «من یک لنینیست هستم. لنین می‌خواست دولت را تخریب کند و هدف من نیز این است. من می‌خواهم هر چیزی سقوط کند و تمام ساختارهای امروزی را تخریب کنم.» انتصاب وی موجب اعتراضاتی در آمریکا شده و محکومیت‌های شدیدی از سوی برخی افراد در این مورد اعلام شده است.