جای خالی تصمیمات فکورانه در بورس

معمولا افرادی واحدهای صندوق‌های درآمد ثابت را به‌عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند که در جدول پذیرش ریسک در کم‌ریسک‌ترین حالت تعریف می‌شوند. با این زاویه دیدگاه هم بازار مشتقه با این مدل سرمایه‌گذاری ترکیب جذابی ندارد. اما فارغ از هرگونه جهت‌‌‌گیری و با دید کلان‌نگر‌تر و با توجه به اینکه ذات بازار مشتقه برای به تعادل رساندن ریسک و بازدهی در مارکت تعریف‌ شده، الزام استفاده نکردن صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از این بازار عملا طرف بازدهی را برای این صندوق‌ها دچار ضعف خواهد کرد.

نگاه مدیران صندوق‌ها این بود که با توجه به اینکه با استفاده از استراتژی‌های کم‌ریسک‌تر در این بازار اهرم دارد، سعی در بالاتر بردن بازدهی خود داشته‌اند تا از این طریق میزان ریسک و بازدهی صندوق را به تعادل برسانند. البته بیان این نکته ضرورت دارد که مثل هرگونه ابزار دیگری اگر به‌درستی و در جای خود و البته در اندازه درست استفاده نشود، قطعا به جای بالا بردن بازدهی، ریسک آن بالا خواهد رفت یا در حالتی با استفاده نامطلوب از این ابزار، ریسک به شخص دیگری انتقال پیدا خواهد کرد. اما این تغییرات چه تاثیراتی بر کلیت بازارسرمایه دارد؟

تغییر ضوابط و مقررات، تاثیرات مختلفی بر صندوق‌های با درآمد ثابت خواهد داشت؛ از جمله تغییر در سقف حداکثر سود سالانه، افزایش حداقل مدت نگهداری واحدهای صندوق، تغییر در نحوه پرداخت سود به سهامداران و تغییر در نحوه محاسبه سود و زیان. با این تغییرات، احتمالا نرخ سود صندوق‌های با درآمد ثابت کاهش خواهد یافت و ممکن است برخی سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزینی با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای بازدهی بالاتر باشند. همچنین، تغییرات ممکن است باعث شود که سرمایه‌گذاران از خرید و فروش واحدهای صندوق‌های با درآمد ثابت صرف‌نظر کنند و باعث کاهش حجم معاملات در بازارسرمایه شوند.

به‌طور کلی، تاثیرات این ابلاغیه بر صندوق‌های با درآمد ثابت و بازارسرمایه در آینده قابل پیش‌بینی نیست و باید منتظر دیدگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت در دوره‌‌‌های آتی باشیم. در نهایت باید یادآور شد، انتشار دستورالعمل و ابلاغیه‌ها در سازمان باید با کار کارشناسی عمیق‌تری صورت گیرد تا اثر‌گذاری آن طرح بر کلیت بازار با کمترین میزان ممکن باشد و سازمان بورس با بررسی تمام جنبه‌های یک‌طرح و با توجه به نگاه کارشناسان به آن موضوع اقدام به عملیاتی کردن ابلاغیه‌های خود کند.